måndag 1 november 2010

35 Långhelg

Den 28 var det Tjeckiens nationaldag, fredagen var det barevny patek och på lördagen bowlade vi. På lördagskvällen hamnade jag på puben med Lenka och hennes vänner. Det stora temat blev: vilka som är bäst på hockey egentligen, Sverige eller Tjeckien... gissa vilka som vann. Jag eller 5 övertygade tjeckiska killar? Men jag gjorde mitt bästa för att försvara vår heder, försökte prata OS 2004. Funkade sådär bra. Trevigt var det i alla fall och sen gav vi oss av mot ett litet litet diskotek med en ännu mindre bar och där spelande de ”oldies”, massa 80-tal, speciellt för den kvällen. En bra kväll blev det! Massa dans.


 
Centralstationen i brno, med en sån där gammaldags tavla,
när de byter text så bläddrar den fram rätt, så allt "smattrar"
på ett väldigt romantiskt sätt. Om ni förstår vad jag menar?
 

Dagen efter skiftade lite mer, men jag åkte till Brno med en italiensk volontär jag träffade i onsdags, och dessutom hennes armeniska rumskompis. Det ligger bara en och en halv timme bort med tåg; Tjeckiens Göteborg som kryllar av studenter under veckorna. Det är den nästa största staden i landet och ganska fin, vi tog en sväng runt stan. Missade dock både slottet och en stor trädgård som var sevärd. Istället spenderade vi massa tid över mat och kaffe, det var nog bättre tror jag :) Vi var 6 volontärer som träffades på centralstationen i Brno (som är en turistattraktion i sig). Kul att utbyta lite tankar, prata om vad vi gör och vad vi har sett för konstiga grejer här i landet. Mycket snack om hur konstigt tjeckiska är, så vi pratade inte bara engelska. Det blev lite spanska också, härligt att höra det igen! Två av dem var spanjorer, fast när jag försökte prata spanska blev allt bara tjeckiska istället.

Nu tillbaka till jobbet och planeringen av min Europakväll, ska bjuda på något svenskt, eller i alla fall internationellt, prata om fördomar på ett lite roligare sätt och sen informera om EVS, ungdomsutbyten och träningskurser. Tror det kan bli bra. Har till och med fått en annons i tidningen och vi ska sätta upp affischer på alla gymnasieskolorna. Perfekt! Dessutom kommer jag få låna en cykel från och med torsdag, så nu kan jag susa runt på det tjeckiska landskapet så mycket jag vill!



Italienskan och armeniskan på centrumtorget
i Brno.

I onsdags, på vägen hem var tåget fullt och vi och
alla barnen var tvugna att sitta ute i gången
utanför kupeerna...


4 kommentarer:

mamma sa...

ÅH, cykel! det är bra!

mamma, igen sa...

och ett tips. om man går närmare människor då man tar kort på dem så syns de bättre.....

Krysmynta sa...

men det var ju inte människorna som var grejen, det var ju torget! :)

mamma sa...

aha... det var torget.....mhm
kram på dig!