fredag 19 november 2010

42 Spansk fågel på menyn!

I onsdags var det svatek (helgdag), för det var 21 år sen tjeckiens revolution ägde rum, Sammetsrevulotionen. Det var en stor studentparad i Prag och 600 studenter misshandlades, det var droppen som fick bägaren att rinna äver och efter många fler demostrationer och stejker så blev Tjeckoslovakien en demokrati. Sammetrevolutionen kallas den för att den inte var blodig, allt gick relativt fredligt till (förutom de 600 studenterna antar jag).

Detta betydde att jag inte jobbadem utan istället blev det matlagning med grannen. Hon väckte mig vid kvart i nio på morgonen och jag gick upp och vi bankade kött, skar bacon, bredde senap  på köttet och gjorde "Spanelsko ptacek", spansk fågel. Det är köttrullar med bacon, korv, senap, gurka, ägg och lök i (missade nog något...), och när de var insatta i ugnen drack vi morgonkaffe (som för dem nog var förmiddagskaffe) och jag åt BRÖD som hennes dotter bakat åt mig. Det var sann lycka.

Sen vid tolv-tiden gick jag upp till dem igen och vi smakade denna fantastiska kreation. Gott var det. Tjecker äter förbaskat fort så det är svårt att prata somtidigt som man äter (jag känner att jag "halkar efter", blir alltid klar sist..) men det bästa är ändå att prata med dem. Lyckan i att jag faktiskt kan förstå en hel del om de bara pratar lite långsamt och att jag sen kan svara hyfast, med mitt basordförråd. Jag gillar't. kan ändå snacka lite, om vissa ämnen. Har fått höra att jag har bra "tjeckiska" meningar, ordföljden är lite spännande.

Slutligen, idag fredag, var jag på en låg/mellanstadieskola och träffade alla de 17 eleverna. Pratade lite engelska, pratade om sverige och fick ltie trubbel med att förklara vad en "spark" var. Hade en bild på Dalarna, med en dalkulla som åkte på en spark. "In Sweden we call it a kick", sa jag och fick hålla mig i skinnet för att inte börja skratta hysteriskt... :) haha. Men de förstod nog inte riktigt, de har inte sparkar här i Tjeckien. Inte i kalmar heller antar jag.. men jag brukar låtsas att Kalmar är som det lite mer exotiska norra Sverige... Jag försökte prata midnattsol och Kalmar slott med barnen, sa att vi har älgar i skogen och vi har en riktig kung och drottning. De var så söta och bäst var nog den otroligt engagerade lärarinnan.

Dagens tjeckiska:
Los - älg
Les - skog
hlavni mesto - huvudstad

Inga kommentarer: