måndag 29 november 2010

46 Adventní Praha

Mindre än en månad till jul, snön har kommit och jag har skaffat mig lite julmusik. Försöker komma in i jul-känslan och vart åker man då? Till Prag, tänkte jag. Rullade in i fredags och det snöade hela kvällen och natten. Träffade Tine (från Tyskland), hennes rumskompisar och fick oväntat besök av Mirjami från Finland och vi gick ut på stan. Det var fullt av lampor och juldekorationer och vi hade snöbollskrig! Jag var lite förkyld, men som tur är kan man få tag i varm glögg här också... Fast den svenska är bättre :)


Utsikten från slottet

På lördagen hade vi en plan som gick ut på att gå upp tidigt och ta oss till en annan stad för att äta lunch, men det blev inte av. Det resulterade i att jag var fullt påklädd vid 8 på morgonen. Trist att gå och lägga sig tänkte jag, så  jag tog en promenad i morgonsolen. Allt var vitt, jag gick ner till slottet och tittade ut över Prags annars så röda takåsar. Jag kunde känna kylan nypa mig i kinderna, det var så tyst och lugnt. Det enda som störde friden var en stor grupp asiater, men de höll sig ganska stilla. Jag tyckte lite synd om högvakten, en timme stillastående utanför slottet kan inte vara lätt. Men utsikten var enastående. När jag gick in på borgåden ekade min stag och jag kunde höra isen krasa under fötterna. Det kom några joggare och en sopbil (som ärligt talat förstörde lite av den romantiska stämningen..) och jag hörde Shakiras musik komma från en uteservering (vem som nu sitter ute såhär års..). Jättekallt men det var det värt.

På kvällen (efter att jag gått och lagt mig några timmar till på förmiddagen) var vi på det gamla torget i centrala Prag, med en julmarknad, de hade rostade kastanjer, glögg, varm medovina, varma kanelrullar och en enorm julgran. De hade lite traditionell musik och dans... ja jösses. Fler utlänningar än tjecker men jag tror det finns få julmarknader som kan mäta sig med den när det kommer till mysighet. Kalmar Slott möjligtvis :) Vi njöt för fulla muggar, hag och Tine kom lite sent till hennes födelsedagsfest men det gjorde inte så mycket. Vi överrraskade henne med mat och 20 personer had etryckt ihop sig i deras lägenhet. Det var en blandning av studenter och volontärer och andra utlänningar som valt att bo i Prag för tillfället. najs najs.
Staromestske namesti med migo ch Tina och julmarknad!
 Slutligen var jag ju tvungen att åka hem. Susade genom att snöigt tjeckien och tog sen en kopp te med grannarna, deras barn och barnbarn. Det var lite svårt att leka affär på tjeckiska (plus att jag var alldeles för hes) men lilla barnbarnet var charmigt :) Helgen slutade med att jag somnade mitt i Lejonkungen på tjeckiska i min nästan helt ojulpyntade lägenhet. Men snart ska stjärnan upp!

2 kommentarer:

mamma sa...

köp några tjeckiska julpynt! så kul att ta fram sen. du måste ju börja på en egen julpynt-låda....
kramar mamma

Krysmynta sa...

mm, får se om jag hittar något fint och icke-plastigt! Får göra lite egna kanske, de har ju pyssel på jobbet :)