tisdag 2 november 2010

37 Böcker, böcker & böcker


Nu har jag mitt eget lånekort på biblioteket i Lanskroun! Alldeles gratis, men jag måste betala några kronor om jag vill ha det i vår också. Det vill jag ju! Dock så ägs kortet av en viss Linnea Hagblam.
Har ju lånat boken om katten och hunden och Asterix och obelix innan, men jag tyckte jag ville ha lite annat att läsa. Tjeckiska tar så lång tid. Så denna vändan blev det Bridget Jones dagbok och "den goda soldaten Svejk". Det är en tjeckisk författare som skrev om Svejk och det är nog en av de mest kända böckerna härifrån, bredvid Kafka och Milan Kundera. Så det ska bli spännande. De hade en liten hylla med böcker på engelska, allt är intryckt och de som är långt ner måste man nästan sitta på golvet för att se. Bokstavsordning är det inte tala om och hälften står uppochner. Men jag klagar inte, utbudet är litet men de har valt bra böcker, massa klassiker blandat med kända nya böcker. Toppen! Jobbar vidare på filmerna och… tja. Jag försöker skaffa mig saker att göra på vardagskvällarna.
Idag har jag dock både engelska konversation och tjeckiskalektion. Blir först en tupplur och sen ska jag försöka aktivera dem så mycket som möjligt! För att sedan aktivera mig, idag ska vi ha grammatik på tjeckiskalektionen. På torsdagar pratar vi. Jag gillar't!
Vi ses den 17 december förresten! Då landar jag på Kastrup vid 18.05 för att njuta i 16 dagar av den kalla nord. Så jag hinner hem till min födelsedag… fest, någon? J

1 kommentar:

mamma sa...

lånekort är bra! de skall man alltid skaffa sig när man kommer till en ny stad. men varför har det tagit en sån tid? du var ju där för flera veckor sen. här i Klamr tar det 2 minuter att få lånekort om man har leg med sig. Reklamreklam!!