tisdag 16 november 2010

41 Svedsko - Sweden i ett nötskal

Har just haft en skolpresentation, om Sverige. De ville att jag skulle snacka i 1,5h, två gånger. Jösses... på långsam engelska såklart. Temat var Sverige, men i övrigt fritt. Gjorde en liten jämförelse mellan Sverige och Tjeckiens historia, försökte jämföra lite, blev lite slott och lite bilder. Försökte få in vikingar och sånt jag jag tycker är viktigt för mig plus det de nog skulle tycka var intressant. Svårt. Lite blandad fakta om Sverie, uppfinningar, tradiditoner (inklusive en fin video från Luciafirandet i Växjö Domkyrka förra året) och kungen måste ju nämnas såklart! Sen hade jag försökt översätta Bergmans "döden-scen" till tjeckiska, vilket funkade sådär, men det var lite kul i alla fall. Plus SMK, Håkan och Bellman. Lite musikkultur. De kände igen en del i alla fall.

Problemet var att de inte kan engelska knappt. Jag pratade långsamt, en del förstod nog, men i andra klassen så pluggade hälften tyska istället (!) för engelska så de kunde ju ingenting. Hm. Hade de varnat mig innan hade jag ju kunnat försöka mer på tjeckiska. Det blev en timmes presentation för den klassen, 1,5 för den första som var lite bättre på engelska. Hoppas de minns något. För mycket info, att hålla en 1,5h föreläsning på ett språk de inte fattar... något kanske fastnade. Hade ju en rätt festlig bild med bananer. Och en bra med kungen.

Det som var mest intressant var nog att träffa de två engelskalärarna. De var trevliga, kul att prata med dem. Men vad blev temat? Först alkohol. Standardfråga "vad dricker ni på fester i Sverige?". Blandat. Lite trött på hela alkoholdiskussionen. Förklara alkoholmonopolet blir tröttsamt efter ett tag. Sen frågade jag vad de undervisade och vilka gymnasieinriktningar de hade på skolan. Det var frisör, kosmetik, mekanik och någon slags elektomekanik, plus bokbinderi. De började snacka om hur tröga eleverna där var, sa att de förmodligen inte lärde sig något... Att de inte kunde något. Så konstigt att höra... är det så hemma också? Samma inställning på flera håll, har jag hört här. att ungdomarna är odugliga, vill inte, knappt värda att investera i. Hur blir det så? Det värsta är att om man hör det tillräckligt många gånger så börjar man tro på det.

Inga kommentarer: