måndag 15 november 2010

40 CVVZ, pysselhelg!

I helgen åkte hjag återigen iväg på utflykt, på jobbets bekostnad denna gången. Jag hamnade i Chrudim, en liten stad ungefär 2 timmar bort. Tog/fick halva fredagen ledigt så jag tog en cykeltur och handlade innan tåget rullade ut ur Lanskroun. Jag åkte ensam,  Lenka skulle föjlt med men sen kunde hon inte. Synd, men dte var ok att vara den enda representanten för DDM Lanskroun. Efter två tågbyten kom jag fram och tack och lov träffade jag ett helg gäng andra EVS-volontärer direkt efter att jag steg av tåget. De hade suttit i en annan vagn än mig, men jag fick se dem till slut! De flesta hade jag träffat innan på volontärkursen men det var en del nya ansikten också, och tillsammans checkade vi in på CVVZ, "inspirationsfestivalen", eller vad man nu kan kalla det. Det var massa workshops, alltifrån imporovisationsteater, massa pyssel till en liten kurs i hur man går med såna där studsiga extraben som gör att man kan springa i 40km/h och hoppa 2 meter upp i luften (om man övar mycket, vill säga).

Jag hade teater, som gick sådär bra eftersom jag och Mirjami (som också var där) inte förstod alltför mycket av det ledaren sa... men vi gjorde lite lekar och försökte i alla fall. Ledaren var dessutom trevlig och efter workshopen så gick han och jag och Mirjami ut och tog en öl. Se där.

Det var fredagen, men på lördagen tog saker mer fart, jag har vikt tepåsar och gjort "quilling" (quillat?) som går ut på att man rullar papper till olika former. Vi åt, snackade massa, lyssnade på en man som pratade om volontärarbete (men var otroligt långdragen och tåkig, tyvärr. Även de som faktiskt förstod honom såg uttråkade ut...). Dessutom lyssnade jag på 90 minuters seminarium om de tjeckiska scouternas nya program. Försökte prata med dem, men det gick inte så bra. Jag är mer på nivån "jag vill bli scout" och "det var intressant" och att försöka förklara svenska scoutrådets nya program på tjeckiska. Men det var ju värt ett försök. De har lite andra metoder här nere, det lilla jag förstod var intressant.

Vi såg lite av Chrudinm på lördagen också, handlade inför hemfärden för allt tog ju slut igår, söndag... Hade en sista workshop, rullade tidningspapper och fllätade en korg av det, och fick i mig lite lunch innan jag gick tillbaka till stationen och hoppades på att det skulle gå ett tåg hem. Det gjorde det som tur var.

Helgens tjeckiska ord
Rolicek - rulle
strihat - att klippa
anucka - sax
karimatka - liggunderlag

Inga kommentarer: