fredag 5 november 2010

38 Ärtsoppa med senap och tofflor, …

… det är nog största skillnaden mellan Sverige och Tjeckien. Många frågar, vad är annorlunda i Sverige? Det är ofta för mycket att gå in på hur vi tänker om olika saker, gästfrihet, svenskar och hur vi inte pratar med främlingar i hissar. Jag har tröttnat på att förklara Svenska alkohollagar och Systembolaget (folk frågar ofta…) och hur det är mörkt på vintern och ljust på sommaren (för Kalmar och Tjeckien är inte så olika på den punkten, och jag har aldrig varit norr om Åre, så tja). För övrigt är länderna förvånansvärt lika. Nästan lite irriterande. Julafton den 24e, man tar av sig skorna innomhus, man äter raggmunkar. Igår såg jag till och med en adsventsljusstake på film. Tusan också!!! Men här kommer några skillnader i alla fall:

  • Man äter ärtsoppa, men inte med senap. Det tyckte de var spännande och ganska konstigt. Jag vet inte vad de lägger i sin ärtsoppa, men personligen tycker jag senapen är halva grejen…
  • När man ta av sig skorna inomhus har man tofflor på sig istället. Blir man bortbjuden får man låna tofflor.
  • Här gillar de att skämta, göra film om och ha traditioner som handlar om (ytterst trevliga) smådjävlar. Lucifer är i Tjeckien en ganska sympatisk typ.
  • I affärerna måste man ösa ner varorna i väskan, helst innan man betalar. Finns inget utrymme för att lugnt lassa i varorna i väskan. Resulterar ofta i att äggen hamnar underst, eller att man planerar nerpackandet redan på varubandet.
  • Folk är mer gästfria här tror jag, har lite dåligt samvete för att jag inte bjudit in någon på lunch än. Ska bli nästa vecka, kanske blir ärtsoppefest med kollegorna.
  • Det är enklare att resa. Billigare, tågen går oftare och man köper biljett fem minuter innan. Ofta små tåg dock.
  • Det går inte att finna stora (läs:1 L) förpackningar med yoghurt. Måste köpa små bunkar med 400 eller 500 g i.
  • Slutligen, det mest uppenbara: Språket.

Inga kommentarer: