fredag 29 oktober 2010

34 Barevný patek (färgglad fredag)

Denna veckan är kort, igår (torsdag) var det någon slags helgdag, som inte firades alls. Efter lite efterforskningar kom jag fram till att det är årsdagen för Tjeckoslovakiens grundande. Kanske förklarar varför den inte firas, då det inte ens är Tjeckoslovakien längre. Men det är trevligt att vara ledig! Rättare sagt, det är trevligt att barnen är lediga. De fick onsdagen och fredagen också, så de gick bara i skolan två dagar. Sedan har vi fixat aktiviteter för dem i onsdags och idag, fredag. Dessutom ska vi går till en bowlinghall med ett gäng ungar imorgon.

Idag har jag och Lenka pysslat med barnen, gjort en igelkott och äpplen att hänga upp i fönstret. Alla gjorde samma sak efter en mall och det var kul! Kreativiteten sprudlade inte direkt, men de var väldigt koncentrerade på att klippa och riva och limma och sätta ihop allt med snöre. Lenka förklarade och sen hjölkpte jag till, förklarade det jag kunde och klippte och klistrade lite jag med. Kul! Gillade det verkligen! Vi var på DDM med dem, men i onsdags var vi ute på långresa till Brno, den näst största staden i Tjeckien. Vi var på ett lekland med 20 barn, åkte tåg 2 timmar för att komma dit och spenderade dagen där. Så trevligt! Det var ganska stort, alla barnen sprang runt tills de var alldeles röda i ansiktet, ville ha med oss ledare också så jag och Lenka fick en anledning att hoppa studsmatta och åka rutschbana vi också. Härligt! Vi samarbetade med DDM Ceska Trebova, så vi var två grupper med barn. Dessutom har DDM Ceska Trebova också en volontär, från Italien, som var trevlig. Vi ska förhoppningsvis åka tillbaka till Brno tillsammans på söndag och se lite mer av staden. Jag hoppa på shopping!

Förutom alla galna aktiviteter försöker jag köpa biljetter hem, för julen. Är lite rädd att jag är sent ute, men jag hoppas hitta lagom billiga flygbiljetter, och jag kommer hem den 17 december, lagom till min födelsedag. Sen åker jag ner hit igen den 3 januari för den 4e börjar min första workshop igen. Så jag planerar att gå upp riktigt tidigt imorgon och boka biljetter, för då är internet som snabbast och jag hoppas att SJs hemsida fungerar.

Nu ikväll ska jag kolla på film, det är ännu en saga på gång. Dessutom kokar jag just nu ärtsoppa, börjar bli hungrig. Tror soppan är klar snart, ska bli spännande att se resultatet… hemmakokav vs- ärtsoppa på korv. Det luktar gott i alla fall! Har varit ute och gått idag, till Ruldolfice denna gånge, förbi en utkikspunkt, jag kunde se hela stan. De gillar såna här har jag kommit fram till. Blev en ordentlig promenad i alla fall, puh!

Inga kommentarer: