måndag 18 oktober 2010

29 Prag – Praha – Prague


Europas hjärta kallas stan, men jag fick ett ganska dåligt första intryck. Jag kom dit med tåg, stationen är inte den vackraste kanske och inte heller Vaclav-platsen framför nationalmuseet. För mycket folk, överallt kryllar det av turister. Blev lite av en chock efter så lång tid i småstäder. Men det är fint. Vi gick runt i det området, gamla stan med staromestske namesti, den kända klockan och den inbyggda katedralen. Fint, men jag blev inte direkt överväldigad. Jag var trött dessutom, släpade runt på min stora ryggsäck. Men sen åkte vi hem till min kompis lägenhet. Den ligger på andra sidan Vltava, tar kanske 25 minuter med metro och spårvagn. Uppåt. Vi åt lite och sedan beslöt de sig för att visa mig runt lite. Klockan var runt 8-9 på kvällen, det var mörkt ute och vi började gå. Utsikten var fantastisk. Jag kan itne ens beskriva hur det var att gå neråt genom Prags slott med den vackra och skräckinjagande Mattiasporten, och innuti finna den gotiska St Vaclav-katedralen (tror jag den heter). Den tornar upp sig över besökaren så man nästan tappar andan. Den var upplyst, vi var nästintill ensamma på slottsområdet som är som en mindre stad av vackra hus och fasader, detaljer i sten och dekorerade väggar. Utsikten över Prag på natten med alla ljus, men ser teatern och kalrlsborn och tusentals röda tak och ännu fler gatlyktor. Överallt man tittar ser man historia.
Vi fortsatte nedåt genom Slottets vingårdar, till torg, tog en öl på en liten pub och gick sedan över den magnifika Karlsbron med alla statyerna. Nästintill folktomt. Tog sen till höger och såg motsatta utsikten, karlsbron i förgrunden och sedan slottet med katedralen, allt upplyst, i bakgrunden. Det lilla Eiffeltornet (!) på kullen och Centraleuropas största nattklubb. Vi valde dock bort den och vandra genom de turistiga kvarteren bort till Staromestske Namesti och tog en glass, såg allt det jag sett på dagen fast nu ett helt annat ljus och med en helt annan atmosfär. Ren lycka. Med en italienare som visste mycket om stan och två tyskar som hade hört en hel del skrönor och legender om olika hus och statyer. Exempelvis sägs det att dagen man slutar bygga på den stora St vaklav katedralen kommer Tjeckien att falla. Och visst står byggnadställningarna där.
Idag, måndag ska jag snart bege mig tillbaka till Lanskroun. Sitter nu på ett litet litteratukafe som de visade mig igår, jag dricker varm choklad. Måste vila benen lite efter att ha gått runt så mycket. Ska snart till de judiska kvarteren och sen ta tåget hem. Natten spenderades hemma hos en kompis jag träffade på kursen och så fick jag ledigt från DDM en dag så jag passade på. Kul att träffa folk i ett litet kollektiv i Prag, med 4 olika nationaliteter och ungdomar som studerar och jobbar. Samtidigt längtar jag hem till min lilla lägenhet i Lanskroun. Men först ska jag betala mina 20 kr för den varma chokladen och ge mig ut på Prags gator igen.

Inga kommentarer: