måndag 11 oktober 2010

26 Äppel och tänkarhelg

Helgen har varit spännande. Lenka bjöd in mig till hennes stuga (chalupa) tillsammans med hennes gamla gymnasiekompisar. De gör så någon eller några gånger om året, tar med mat och annat nödvänligt och så spenderar de hela lehgen i stugan. Den är lite lagom stor, får plats många (kanske 14 pers) om man klämmer ihop sig, men vi var "bara" 9. 8 vuxna och en 6-åring. Deras specialitet var små munsbitar; en brödbit med mjukost, tonfisk och purjolök exempelvis. Det var mycket mat och mycket gott att dricka. Alla hade med sig lite och man blandade och fixade. Några hade med sig mat, vi åt gulasch och kyckling. Jag tyckte jag skulle bidra med något och gjorde en stor plåt äppelpaj (det är äpplen överallt nu, perfekta äppelplockertider). Till gjorde jag vaniljsås (tack mamma!) och det var populärt! Det kanske är svårt att misslyckas med smulpaj, men de hade inte provat det innan och de var inte vana vid att ha sås på paj. Jag försökte förklara, "dte ska vara mer sås än så... först var de lite försiktiga men efter ett tag fattade de grejen. Så lite kulturellt utbyte blev det. Fick dessutom förklara "systembolaget" och svenska alkohollagen två gånger. Det är sånt man måste läsa på om innan man åker utomlands...

En bit av Cesky Raj...


Det var ett sammansvetsat gäng, men jag trivdes bra. Några kunde engelska och så försökte jag lite med tjeckiskan (de blev imponerade :). Mest satt jag och lyssnade och filosoferade när de pratade. Frustrerande men så blir det. Men de släppte in mig, välkomnade mig. Förklarade ibland och det räckte.
 Vi åt inte bara, vi var ute på en promenad till något monument med ett lejon och så var vi dessutom i Cesky Raj, Tjeckiens Paradis kallas det för. Det är ett narurreservat, en stor park kan man säga, där man bara får gå på speciella gångar (som folk struntar i). Men det är inte täd och växter utan sten man tittar på. Massa gammal sten. Enorma klippformationer, lite som raukar nästan. Vi tog ett spår som gick genom de största, det var spännande! Iblnad gick stilen emellan klippblocken och det var så trångt att man kanppt fick plats att gå med axlarna vanligt. Det var många nötta trappsteg, vackta utsikter... ibalnd kändes det som den där långa trappan Frodo, Sam och Gollum klättrar uppför när de är på väg in till Mordor. Så det var en naturupplevelse!


Här är vi allesammans!

Det är nog något tjeckerna är väldigt stolta över, just naturen. De älskar vackra utsikter, fät och skogar. Alla kommenterar hur vackert det är, och visst har de rätt. Nu börjar träden bli gula och röda, och helga helgen sken solen! Det var nästan sommarvärme, vi satt ute i bara linne och solade, drack kaffe på terassen. Så härligt. Och så massa prat och ditt och datt. Mest på tjeckiska. Man vänjer sig, ochjag ahr ju lärt mig massa bra ord, haha. Jag hade lite av en bild av at tjecker aldrig svär, men nu, efter denna helgen, vet jag att så inte är fallet.

På söndagen var det återigen kaffe ute i gröngräset, vi karattade löv och letade potatis i lövhögen, en lek Anicka (6-åringen) hittade på åt oss. Inget jag var så bra på dock... :) Sen städning, vi åt upp den sista osten och de sista chipsen och gav oss av hemmåt. Ganska trötta allihopa. Men det var det värt.

Helgens tjeckiska ord:
Chalupa - Stuga
Syr - ost
opice - apa

Inga kommentarer: