tisdag 12 oktober 2010

28 Tåg, igen!

Tjeckiska tåg är spännande. Lite oroväckande, man vet aldrig riktigt om man är i tid eller inte, allt är på tjeckiska och när någon station fått för sig att ropa något på engelska så kan man vara säker på att det är renovering på gång så svetsar och diverse högljudda verktyg dränker ljudet. Men fram kommer man i alla fall. Biljetter köper man innan man åker, helst minuterna innan, men denna gången blev det kvällen innan. Jag har ingen hembiljett dock, men det fixar jag väl då.

Just nu sitter jag på tåget, det står stilla i Ceska Budejovice och väntar på att klockan ska bli 14.17. Jag åkte kvart över 8 i morse, så jag känner mig lite mörbultad, upp och ner med väskan från hyllan, detta är mitt fjärde byte och det kommer bli ett till innan jag kommer fram till Rozmberk. Jag hann se en liten bit av Prags centralstation, de har också en "ring", eller spottgrop, som i Stockholm, och över den en liten kupol. Sen hann jag inte se mer, var tvungen att springa till mitt nästa tåg… känns precis som hemma. Träffade några trevliga holländska kvinnor på tåget, de skulle ut och fotvandra i området runt Rozmberk. Skulle vara ute och gå i 6 dagar och jag lärde dem säga hej och hejdå, det är ju bra att veta tyckte de. Mitt i alltihopa gick alla av tåget och då gjorde jag det med, fick veta att det blev bussersättning en bit. Jaha. Så alla stag på de vita Veolia-bussarna(!) och det blev en halvtimme buss, chauffören körde bara fel en gång och fick bara motorstopp tre gånger. Men förvånansvärt nog kom vi fram i tid till nästa tågbyte! Hur gick det till egentligen?

Landskapet susar förbi. Det är varmt ute fortfarande, jackan känns nästan inte nödvändig. Men när jag steg upp i morse var det kallt, det låg frost på gräsmattan och på buskarna på vägen till tågstationen. Ju närmre Prag jag kom ju mer tinade lanskapet upp och nu på eftermiddagen skulle man aldrig kunna gissa hur kall natten varit. Höstens färger lyser upp överallt. Men nu ska jag återgå till min bok.

Ett litet tillägg: Har sett mitt livs första manuella tågkorsning. Det var en man som satt i ett litet hus bredvid bommarna och innan tåget kom så gick han ut och vevade ner bommarna. Vi väntade och när tåget passerat vevade han upp dem igen. Vilket extraknäck!

Tåg-tjeckiska:

Vytisknout – skriva ut

Nastipiste . plattform

Cislo - nummer

Inga kommentarer: