söndag 24 oktober 2010

33 Helgledigt

Det är förkylningstider, första frosten var länge sen och nu måste man ta på sig massa kläder när man går ut, det räcker inte med bara tröja och jacka. Det går mot jul och affärerna har redan satt ut tomechoklad och julpynt. Lite för tidigt, men så går det till här tydligen. Det gäller att passa på nu, för sen i december när man vill köpa sin tomtechoklad så är den slut säger de. Men jag väntar lite till dock.

I helgen har jag mest tagit det lugnt. Gått en lång promenad, handlat, bakat scones och försökt dekorera lägenheten med diverse tågbiljetter och vykort jag inhandlat runt om i det tjeckiska riket. Har inte så mycket än, men kanske är bokhyllan full lagom till min avresa i juni. Sen har jag letat träningskurser runt om i Europa, det finns massa man kan åka på men jag är kanske lite sent ute. Men bara jag hittar en att åka på så blir jag glad! Försöka uppleva och lära mig så mycket som möjligt jag kan nu när jag har tid att åka! Har hittat in i en ny värld, hade ingen aning om hur detta funkade innan, men nu vet jag och det är ju bara att tuta och köra!

Dessutom försöker lära mig lite mer om den tjeckiska kulturen genom att titta på film, "Hlidac c.47" och "S certy nejsou zerty". Den första är en ganska deprimerande film, men intressant och med bra skådespelare. Mycket mörker och snö och människor som dricker massa öl på den lokala lilla puben, något som syns i nästan alla filmer här. Den andra var lite mer upplyftande! En saga om en mjölnarson och en prinsessa och så kom djävulen mitt i alltihopa och så slutade den väldigt lyckligt. Mysfilm, samtidigt som det är nyttigt, jag lyssnar ju på massa tjeckiska.

Med andra ord, helgen har varit lugn. Förutom när jag satte igång dammsugaren. Jag trodde jag skulle trilla baklänges, förstår inte hur en så liten dammsugare kan låta så mycket… men lite renare blev det i alla fall. Så det var ju en ny upptäckt. Jag har utforskat glass-utbudet och insett att brända äpplen inte alls är lika goda som äpplen som bara är varma. Plus att jag har hittat en timmes discoremix i min dator, massa bra dansmusik som bara låg och väntade på mig (som Roneld gav mig i Spanien för nästan exakt ett år sen…). Så jag har dansat för mig själv i vardagsrummet (men avslöja inte det för någon… :)

1 kommentar:

Unknown sa...

Vill gärna komma i kontakt med dig. Ska göra en jultidning och tänkte att det kunde vara kul att skriva om hur jul firas i Tjeckien. Jag är journalist. Mejla mig gärna på ida.svensson@ostran.se så berättar jag mer.