torsdag 31 mars 2011

86 Litet quiz om Sverige

Her precis kommit från jobbet, på spanskan idag pratade vi om arbeten, hur man säger brandman och guide och läkare och vad de gör. Det var nästan första gången tiden gick ganska fort.

Denna veckan har jag varit ute i två låg och mellanstadie skolor och imorgon ska jag till ett gymnasium och prata om EVS. Det blir lite av varje som ni kanske märker. Idag blir det raggmunkar!

På skolan där jag var idag var ungarna inte riktigt förberedda på att de skulle få främmande och de satte mig framför en första och andra klass. ungarna visste inte knappt vad Tjeckien var för något, och att det finns andra länder... va? De  var alldeles för tysta och snälla för sitt eget bästa tyckte jag :) Hade knappt några frågor, men de satt med stora ögon när jag sa att vi har en riktig prinsessa och en riktig kung och dessutom ett hotell gjort av bara is... Jag sjöng Mamma Mia och dansade små grodorna och visade hur stor en älg äntligen är.. men det var svårt att mjuka upp ungarna.
En liten kille tog mod till sig och frågade om vi hade bilar i Sverge. När jag sa, att det har vi, såg han lite fundersam ut.

De äldre barnen som vet lite mer har ofta mer frågor. En kille som nödvändigtvis ville veta hur det där med midnattssol fungerade, hur kan det vara sol mitt i natten? En tjej som undrade hur Sveriges nationalsång lät (jag har ni sjungit den ett antal gånger), sedan när den skrevs och VEM som skrev den. Vilket är Sveriges högsta berg? Vilken är Sveriges längsta flod? Har jag några syskon och vad betyder den där ringen över a:et? Vad äter ni på jul, har ni julgran och hur säger man fönster på svenska?

Visst känner man sig exotisk! Fast det är inte alltid det lättaste att svara...

Dagens tjeckiska:
flekat - slöa, löka
pŕesuvky - tofflor (mkt viktigt!)
"Všehnu moc Tengelovi, našemu osvoboditeli" - All makt åt Tengil, vår befriare

Inga kommentarer: