lördag 2 april 2011

86 Tillbaka till gymnasiet

Igår blev jag medbjuden till ett gymnasium i Litomyšl, en fin stad ungefär en halvtimme bort. Det var Zuzka, en scout som jag träffat några gånger, som ville ha dit mig för att prata om EVS och om Sverige och prata lite engelska. Trevligt, förutom att de börjar vid 8 och att jag var tvungen att gå upp vid 6. Men det var kul att se var de pluggade!

Det var en gymnasieskola med inrikting på "business management" och hur man sköter en affär och så. Jag var med på en ekonomilektion, en engelskalektion och en lektion i Affärsengelska förutom den lektionen som jag pratade på.

På den vanliga engelskan var temat "konditionalis", hur man skapar meningar i stil med "om jag hade en bok skulle jag läsa den" eller "om jag inte hade mina nycklar skulle jag bli ledsen". Det är ganska avancerat. När jag inser att hela lektionen sker på tjeckiska och de inte vet riktigt när man ska säga "was" eller "were" rynkade jag lite på pannan. Det är som att börja med det svåraste innan man faktiskt kan basen... Mysko. De pratade ingen engelska! De hade språk i smågrupper, så det vore ju perfekt att prata sig igenom gramatiken på engelska... men icke.

På en lektoin snackade jag lite om Sverige och om mig, om EVS och sa "Idag är det lördag" fem gånger. Det låter tydligen jätteroligt :) Några av dem ställde frågor på engelska, några på tjeckiska och sen ville läraren att jag skulle prata tjeckiska. Så det gjorde jag, försökte förklara hur jag lärt mig det (prata, plugga, prata, inget magiskt piller... ) och sen var lektionen slut (varje lektion varade 40 min!).

De har sina examensprov snart, så det var mycket snack om det. De måste svara på en slumpmässig fråga, inom ämnet, och sen prata om det i 15 minuter. Svårt. Så på ekonomilektionen gick de igenom svaren på de 50 frågorna de skulle kunna prata om. De hade frågorna redan nu, och förberedde sig genom att svara på frågorna. Det är också ett sätt att lära sig saker.

Dagens tjeckiska
Budu se vracet - jag kommer återvända många gånger
Nezapomenu  - jag kommer inte glömma
čarodějnice - häxor

PS. Barran hade bästa aprilskämtet!

Inga kommentarer: