tisdag 26 april 2011

93 Glad påsk!

Nu är påsken över, tiden rusar iväg och idag har det regnat.

Påsk är viktig här, men man firar inte så mycket egentligen. Jag blev inbjuden till Radkas (min mentor) familj ute i en by och de hämtade upp mig utanför dörren klockan 8 på morgonen, annandag påsk. Vi åt frukost där ute och sedan trillade det in gäster hela förmiddagen. Mormodern var förskolelärare innan, med andra ord känner hon hela byn och berättade stolt att hon hade varit lärare till de flesta i sällskapet.

Under påsken här så flätar pojkarna små "piskor" av fräscha grenar och sedan går de runt bland husen och ringer på. De besöker mest folk de känner, för sen ska de slå alla flickor/kvinnor i huset på rumpan med piskan och flickorna ger dem ägg, godis och så binder man band runt piskan. Radka sa till mig innan att lämna alla sorters feministiska tankar hemma och jag gjorde mitt bästa med det. Det är till och med så att flickorna ska be om att bli slagna (inte hårt, såklart!) för det sägs att man blir ung och frisk av det. Så med andra ord är jag nu lite yngre än vad jag var i förrgår. Den flätade piskan kallas för "pomlaska" och den "pomlada" (vilket betyder "föryngrar"). Alltså ska man vara glad om det kommer pojkar och slår en! :) Så går det till!

Enligt traditionen ges också alkohol till männen... såklart, i alkoholnationen Tjeckien. Det kom förbi män och hälsade på, satte sig ner för lite kaffe, ett litet glas alkohol eller en öl och så pratade de, precis som överallt. Kafferep kanske vi skulle kallat det, med kask!

Kvällen innan var det grilldags, vi satt hos Lenka och vi spelade Carcassonne, Krocket och Bang!. Najs najs, jag kom hem vid 12, gjorde mina ägg klara för morgondagen… var kanske lite trött under kalaset, men det var så treligt i alla fall. Eftermiddagen på annandag påsk spenderade jag (också högst traditionsenligt) i soffan och hann se inte mindre än två filmer, en saga och sen Pelišky, en ny tjeckisk film. Det var ren magi.

Inga kommentarer: