måndag 11 april 2011

89 English víkend

Det är inte så många som pratar engelska här, men många försöker i alla fall lära sina bran några ord, de har engelska i skolan från 3e klass och nu droch även vi vårt strå till stacken. I helgen hade vi engelsk helg och vi lekte allt på engelska med engelska ord! Ungarna kunde ganska bra, de flesta djur, färger, siffror, och sen lite vanliga saker. Plus kanske en 10 verb. Det mesta gick bra, de var duktiga fast det är svårt att förstå ett annat språk. Jag pratade massa med barnen, hjälpte till med sovsäckar och lagade mat.

Vi sjöng lite, jag lärde dem "The princess pat", och försökte dessutom förklara "Under hökens vingar". Det gick ganska bra, lite engelska och mest tjeckiska. Man kan säga att för mig blev det en tjeckisk helg istället för en engelsk :) vilket jag inte klagar på ett dugg. Barnen var lite jobbiga, vissa hade svårt att sitta still och de andra två ledarna var ganska arga och irriterade på dem. Man såg att de provocerade med mening, de var nog som barn är mest. Men det fanns så många gränser som jag inte förstod, och inte barnen heller troligen. Varför får de inte sova under ett bord om rummet de sover i är fyllt av bord? Varför måste de anmäla till oss att de vill åka vattenrutschbana när den ligger precis brevid bassängen i simhallen? Varför får de inte hoppa i bassängen?

Kulturkrock är nog ordet, men det är intressatn att se hur gör här. Exempelvis bestod middagen på fredagen  av medhavda grejer, vilket betydde 90 % socker. Är det konstigt att de då är uppe i taket i 1 timme och sen blir hur trötta som helst? Men huvudsaken är att de hade kul. Vi ledare fick vårt kaffe och en del vila vi också. Jag kan inte klaga :)

Och nu dessutom så har jag återigen besök från Sverige, mamma och moster har precis vaknat. De kom igår och vi tog en tur till Litomyšl och åt lunch på ett ställe som troligen inte förändrats de senaste 20 åren. Det är skönt att prata lite svenska ibland också!

Helgens tjeckiska:
čistit zuby - borsta tänderna
tlesknite! - klappa händerna!
tepláky - mjukisbyxor

1 kommentar:

Unknown sa...

Hej Linnea.
Din mammas kusin Tina här.

Jag följer dig lite smått på din blogg och det är roligt och läsa om dina bravader i Tjeckien. Får intrycket av att du har bra, intressanta och roliga dagar. Såg att mina kära kusiner är och hälsar på. Vad kul! Släpa ut tanterna nu på lite äventyr :-).
Du får hälsa dom så mycket. "Gammelfaster" Gunvor sitter här brevid och hon hälsar så gott till er alla.
Är du på landet i mitten av juli så syns vi. Ha det bra så länge och sköt om dig. Kram Tina