tisdag 22 mars 2011

83 Lyckliga tider

Krakow, trevliga människor på jobbet, besök och vårväder kantar min vardag och lyckliga dagar susar förbi. Det är varmt ute och solen har skinit på oss de två senaste dagarna. Herman är på besök och vi har utforskat hela Lanskroun plus Litomysl och Kutná Hora.


Han kom i onsdags och vi spenderade kvällen och morgonen i Prag. Jag stod där på flygplatsen en halvtimme för tidigt med en skylt med hans namn på, tillammans med en hel hög researrangörer och affärsfolk. Det kom ett helt flyg italienare innan min snygging landade och steg ut i Pragkvällen! Härligt! Vi hittade ställe att bo på och sen hann vi ta en sväng runt det viktigaste (slottet, Karluv most, torget i gamla stan) innan vi var tvungna att bege oss hem till Lanskroun. Det var en regnig dag och jag hade precis gått och blivit lite förkyld… men det gjorde inget!

Han var med på min spanskalektion och sen har jag varit ledig torsdag, fredag, måndag. Självklart så har jag presenterat honom för Lenka och de andra kollegorna, plus för Radka och Zuzana (en ny kompis, som är scout). I fredags var vi ute med Lenka och hennes vänner, satt på pivovar som alltid, hade trevligt och drack öl (jag drack vin). Herman fick uppleva lite tjeckiska alkoholkultur, och vi har spenderat en del tid med att jämföra. Men det får bli ett annat inlägg. Det blev en trevlig kväll dock, sådär bra som kvällar brukar bli när de börjar på Pivovar.

Första utflyktsmålet var Litomysl, en fin tjeckisk stad, men mer intressant var Kutná Hora. Det är en gammal gruvby en timme från Prag, där man hade en silvergruva fram till början var 1700-talet. Det var en fantastisk katedral, trevliga människor (förutom han i glass-ståndet) och bara en sån mysig känsla. Det var fyllt av antikvariat, second-handaffärer och små restauranger. Det är lite för tidigt på säsongen, så det var inte så många turister där. Dock stoppade det oss inte från att stöta på ett norskt par. Första gången i Tjeckien jag pratar svenska med någon jag inte känner. Jag och Herman bara gick runt i stan, som inte är så stor. Största attraktionen är Kostelnice, benkyrkan…

Under medeltiden dog många människor av pesten i området och de begravdes just i Kutná Hora, i närheten av en kyrka. Dessutom blev det en begravningsplats för 30 000 människor som dog i de Husittiska (på svenska?) upproren på 1400-talet. På 1500 blev det ett litet problem, det var ju ca 40 kubikmeter människoben. Vad gjorde man? Man började stapla benen innuti kyrkan. Det blev 6 stycken hyfsat stora pyramider, endast med människoben. På senare år köptes platsen upp av en väldigt rik man och hans träsnidare fick en idé. Varför inte dekorera kyrkan med de där benen? Och så blev det. Så nu kan man bara se 4 av pyramiderna, men resten av benen doppade han i klorkalk för att desinficera och bevara dem och sedan byggde han girlanger, en enorm takkrona och diverse dekorationer av dem. Detta kan nu beskådas för bara 60 tjeckiska kronor (25 sek). Information på svenska finns tillgänglig och du får fotografera hur mycket du vill.

Dagens tjeckiska:

Prohrat – förlora
Vyhrat – vinna
Zkazit – förstöra, fördräva
Pyramida - pyramid

Inga kommentarer: