onsdag 2 mars 2011

78 Det fantastiska Sverige… eller?

Vad är Sverige för en tjeck? Vad tror de om vårt avlånga land? Eller rättare sagt, vad VET de om Sverige?


När man kommit förbi de första kommentarerna, om ABBA och hockey, så är det något som alltid dyker upp. I majoriteten av alla konversationer jag har haft om mitt hemland säger folk att det är kallt. Det gör att vi svenskar är några slags supermänniskor som aldrig behöver ha ordentliga skor eller varma kläder. När jag hade fyra par strumpor på mig i december (vi stod utomhus i minusgrader i 4 timmar, det behövdes) så skrattade de och sa att jag kan ju inte vara svensk, jag frös ju! Summa summarum: Svenskar fryser aldrig. Kanske får jag erkänna att jag spätt ut den fördomen lite genom att skämta om det, men i alla fall. För mig ska det aldrig vara kallt, för jag kommer ju från ”landet Minusgrader”.

En annan fördom jag har märkt är att de tror att vi är väldigt hälsosamma. Det finns ett smink här, som marknadsförs som ”Svenskt naturligt smink”, och de ser oss som friluftsmänniskor, som är ute i skogen och plockar svamp och så vidare. Kan höra samman med en annan föreställning om Sverige: det är väldigt rent. Det finns inget skräp i skogen, inga utsläpp knappt och så vidare. Vissa säger att vår skog är tätare just för att den är renare, andra har läst om hus som är energineutrala och att vi skapar el av sopor (den du, Katarina!).

Kan tilläggas att jag har hört många kommentarer om hur bra den svenska skolan är, hur fantastiskt det är att vi får lunch gratis ända upp i gymnasiet (här betalar barnen för maten) och inte minst hur hela det svenska systemet är så bra! De undrar hur det gick till?

Men förutom kylan finns det alltid negativa tankar om hur dyrt det är i Sverige (men hur vi tjänar mycket mer!) och framför allt hur dyr alkoholen är. Så kanske är det inte värt ett besök.

Summan av kardemumman: Svenskar har otroligt bra rykte. Vi är supermänniskorna från norr som står emot allt och har byggt ett land där alla är lyckliga.

Dagens tjeckiska:

Vrchní – kypare (från den fantastiska filmen Vrchní, prchni från 1981)
Inkassovat – inkassera
Vyjit po schodech – gå uppför en trappa
Sejit ze schodů – gå nerför en trappa

Inga kommentarer: