måndag 27 september 2010

20 Till Olomouc med tåg!

Den 28 september är det helgdag här i Tjeckien (fast folk vet inte riktigt varför...) och det betyder att måndag och tisdag är lediga dagar, måndag blir ju klämdag. Farmor och pappa åkte på morgonen och sedan på dagen gav jag mig ut på andra äventyr. Radka, en kompis, undrade om jag ville följa med till stan där hon pluggar, Olomouc, och jag kunde inte motstå erbjudandet. En tur runt stan av en äkta Olomouc-bo! Det ligger ungefär en och en halv timme från Lanskroun, med tåg. Det innebär två tågbyten. Alldeles ensam åkte jag. Köpte biljetter, och bad om att jag skulle få ut ett papper där tågtiderna stod, vilket gick bra. Så jag kom fram. Lite stolt är jag över mig själv!

Tågfantast som jag är blev jag nöjd över tågåkandet dessutom! Det var först ett litet regionaltåg med bara en vagn, sedan ett lite större tåg som såg ut som våra svenska och till slut, den sista biten, hamnade jag i ett tåg med tågkupeer! Så jag fick prova alla sorter... Vilken känsla av att rulla fram på den tjeckiska landsbygden. Ordentliga tåg, rälsen ringlade fram i dalar och kullar, åkrar och skog och så stannade vi i lite småstäder som hette saker om Rudolfice och Mohelnice. Slutstationen: Olomouc.

Det är en gammal universitetsstad, fylld med gamla hus i alla möjliga stilar. Återigen varvas grått med gammalt och nytt. Mitt i alltihopa ligger en stor katedral och det obligatoriska stadshuset mitt på torget. Bra shopping måste jag säga, jag kommer bege mig hemmåt med mycket nya kläder och skor... billigt och snyggt! Vi käkad elite lunch och tog en sväng runt stan, jag fick se universitetet och hus från Sovjettiden innan vi begav oss hemmåt. Tåget var bara lite försenat, kände mig som hemma. :)

Inga kommentarer: