söndag 26 september 2010

19 Den tredje helgen, en svensk helg

I torsdags eftermiddag fick jag ett telefonsamtal från farmor och bara en time senare rullade de in i Lanskroun. Starten till en lugn och mysig helg med pappa och farmor, fylld med shopping, ny konstig mat, bilåkning och stora fina torg med hus i massa olika färger! Vi startade med middag i Lanskroun och sen lite kvällsfika i min lägenhet som plötsligt fylldes av folk, men vi tre fick bra plats :) Jag har ju faktiskt både bäddsoffa och dubbelsäng och sen en soffa till som jag misstänker också går att omskapa till en säng.

Sedan har vi besökt tre lite större städer runt om, Ceska Trebova, Litomysl och Svitavy. Det fanns lite allt möjligt där, men de hade gemensamt att centrumtorget var ett långt brett torg, omringat av fina fasader i pastellfärger och så någonstans fanns ett klocktorn. Det var valv och små gränder ut åt olika håll, gärna med en kyrka i närheten och i Litomysl hade de ett helt slott! Det var inte riktigt lika gammalt som Kalmar slott, men helt klart godkänt! Skrev en hälsning i deras gästbok, från Kalmar slott! Självklart gick vi in, jag så långt jag kunde, pappa in på innergården och för farmor räckte det med lilla butiken och den ännu mindre butiken där de sålde tjocka pepparkakor i alla möjliga former! Fint dekorerade som allt mellan zebror och datorer och en och annan ölflaska. Ölen är liksom obligatorisk i detta landet.

Vi hade en viss tvål-incident, men i övrigt åt och drack vi gott. Farmor och pappa var tuffa och provade lite tjeckiska specialiteter, som friterad ost (hermelin) och soppa med klimp. Sen att det mest var som kalops med franskbröd, tja. Men nöjda var vi! Jag är lycklig för jag har lyckats beställa i princip rätt sak hela tiden, med min inte längre minimala tjeckiska. Det finns trevliga servitriser och så mindre trevliga. Men de flesta accepterar att jag kanske inte kan alla artighetsfraser och uppskattar försöket. En del börjar prata tyska, vilket är trevligt, men kanske inte går hem helt. Sen vad man får, tja, man får helt enkelt hoppas på det bästa. Kofola (tjeckisk kola) och kanske lite vin så är saken biff.


Höjdpunkten var nog första dagens kvällsfika eller eftermiddagsfikan ute i trädgården. Sol, glass, familj och så en glad granne som kommer med vindruvor. Annars säger jag som Radka, en kompis här, att man åker någonstans och så äter man och sen äter man lite till innan man åker tillbaka. Sen däremellan är inte lika viktigt. :)


Vi tog en sväng runt jobbet också, ville visa upp det lite och de tyckte nog det var kul att träffa farmor och pappa. Mina fina ugglor är nästan klara! Men nu har de åkt. I alla fall tillbaka till hotellet, imorgon återvänder de till Polen och sen Sverige. En häligt helg blev det, men lite ledsamt och tomt när de inte är här. Som alltid, men vilka minnen det blivit! Sen får min sentimentalitet försöka ta det piano.

Inga kommentarer: