måndag 20 september 2010

17 Tjeckisk känsla

Att stå mitt i en stor folkmassa, frysa lite om tårna och lyssna på musik man inte förstår. Säga ”ahoj” till grannen ute i korridoren när man ska plocka ur frukostyoghurten ur kylskåpet och lukten av alldeles för mycket sköljmedel i mina nytvättade jeans. Två människor som verkligen försöker förklara det där skämtet och smaken av nyplockade tomater. Lite Michael Jackson och långa raddor av konsonanter för att krydda till det.

Andra helgen har jag spenderat med att försöka gå vilse i stan (det lyckades jag inte med). Dessutom hamnade jag på en konsert till i fredags, denna gång hette bandet Nightwork och de är ett tjeckiska pop/rock-band man det blev allt från opera till beatbox till ganska vacker kråksång. Som The Ark utan glamouren, dansvänligt och tydligen med roliga texter. Här är ett exempel, den handlar om ett litet bi..ehm. Konserten var i en annan liten stad som hette Letohrad (betyder sommarslott), inte så långt härifrån. Det kryllar av små städer, på bara några minuters avstånd ibland och resten är åkrar och skog. Vägarna är…. Spännande. Men folk kör förvånande bra, kanske inte eco-driving men jag är imponerad. Inga bucklor på de tjeckiska bilarna inte!


Jag trodde jag skulle till Olomouc (en universitetsstad) på söndagen men istället hamnade jag i bilen tillsammans med mina grannar och en väninna till dem. Jag blev medbjuden till en utkiksplats, ett 1000 m högt berg med utkikstorn och liten vandringsled! Så vi blickade ut över omgivningarna och jag kunde se både Lanskroun och Polen! Stilig utsikt över alla berg och kullar, fyllda med små små byar och stora stora åkrar. Utflykten avslutades med kafferep i trädgården, med hemodlade plommon och ganska många lyckade försök till kommunikation.

För mosters skull måste jag tillägga att jag har sopsorterat första gången idag. Mina pensionärsgrannar förklarade noga för mig var jag lägger grovsopor och att plast, papper, metall etc. ska i speciella kärl som jag hittar runt hörnet. Ett måste i Tjeckien, verkar det som.


Här är mitt kök och mitt köksbord (som vanligtvis är belamrat av tjeckiska-böcker..). Utanför ser ni en liten liten bit av den blommande trädgården utanför. Massa tomater och 3 m höga solrosor!



Här är min gata, från utanför min port. Ni ser mitt hus på vänster sida... :)

1 kommentar:

Anonym sa...

Moster är mycket nöjd - gillar Tjeckien. Kommer på studiebesök i vår.Inte bara för sorteringens skull.
Kramar och hälsningar från Eskilstuna.