onsdag 8 september 2010

13 Livstecken!

Två dagar i Tjeckien nu, två nätter. Jag har låtit min väska explodera i lägenheten och jag försöker placera ut mina få grejer så jag ska känna mig lite mer hemma. Jag har fått en rymlig tvåa med kök med lite 80-tals-pensionärs-stil på men den är helt ok. Jag har ju inte speciellt trångt i alla fall :) Bilder kommer snart!

I lägenheten ovanför bor hyresvärdarna, ett pensionärspar som verkligen tar hand om mig :) Igår när jag kom hem från jobbet så vinkade Jerda (mannen) upp mig till deras lägenhet och de bjöd på svamp-omelett! Jättegott! Sen att de inte talar ett ord engelska (precis som de flesta här) var klite klurigare, men vi kommunicerade så gott det gick, med handrörelser och så mina 30 ord tjeckiska...

Lenka, min handledare, sa att lägenheten låg 2 minuter från jobbet (DDM) men det var en grov överdrift. Från min soffa till konoret är det kanske en minuts gångväg. Jag klagar inte! Man kan se min bakgård från toaletten på jobbet. De har en liten gräsmatta med massa växter och så i ena hörnet har de ett sånt där tak av vindruvor. Härligt! :)

På jobbet så är det ganska lugnt, jag har målat lite, men annars har nog ingen så mycket att göra. Det är bra stämning och det pratas mycket (på tjeckiska). Ibalnd kommer det förbi någon och då är det kafferast och så.. tja. de kurserna de håller i börjar inte förrän i slutet av september/början av oktober, så nu är det lugnt tills dess. På lördag ska vi hålla i lite lekar på stortorget, för det är någon slags löptävling här då. Lanskrounska kopa, jag vet inte så mycket om det. Sen ska vi ha en bibklioteksdag också, men jag vet inte riktigt när. Jag ska hitta på lite lekar som har med bibkliotek att göra.

Igår träffade jag Radka, en tjej som bor här i stan. Jag har skrivit lite med henne innan, och hon var rolig att prata med :) vi gick till pivovar, en lokal pub och pratade lite, jag tog min första tjeckiska öl, gott! :) Det är ett gammalt bryggeri, som man byggt om till sportbar, med bowling, biljard och så ett gym på ovanvåningen. Jag gillar kombinationen :)

Det finns så mycket jag vill berätta! Men det får bli ett annat inlägg, en annan dag.

Saknar er! Ahoj! (hejdå!)

Dagens tjeckiska

houba - svamp
cerny - black
klobasa - korv
vec - sak

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej! Hittade en länk till din blogg på kumulus.se. Vad roligt att kunna läsa om vad du gör och hur du trivs å så :) snart tror jag det även ligger en bild och några rader om mig och Malta på kumulus, hoppas det blir bättre än barometerns bild haha (ni var fina men jag gillade den inte på mig :P) Vilka underbara grannar du verkar ha föresten! //gabriella :)