onsdag 22 september 2010

18 DDM

Jobbet. Vad är det jag pysslar med på dagarna egentligen? Det kan man fråga sig, men jag ska nu försöka förklara. Känenr att efter två-tre veckor har jag fått lite grepp om vad vi/de gör på kontoret. DDM står för "Barnens och ungdomarnas hus" och de planerar och genomför olika aktiviteter för barn och ungdomar (suprise!). Ett exempel är cykeltävlingen jag var med på min första vecka, de arrangerade ett cykelrace för alla barnen i stan alltifrån dagisåldern till högstadiet, i korta drag. Det var kul! Sen har de dagar med klättring, nu på stadsfestivalen så hade de sagotema och de barn som genomförde våra pyssel och aktiviteter fick godis. Sen om 2 veckor ska vi ha två biblioteksdagar, med lekar med ord och bokstäver, spännande! Jag har satt ihop lite smågrejer på engelska, får se om det är för svårt.

Vidare så har de kurser för barn och vuxna. Det är lite som medborgarskolan kan man säga, de har mycket kurser i språk, engelska, ryska, tyska och spanska, som jag håller i. Sen är det dessutom mycket kreativt, typ måleri, smyckestillverkning, pyssel och keramik. Dans av olika typer, klättring, pilates, aerobics, pingis och volleyboll. Sen dessutom några "klubbar". Jag kommer vara med i den som heter "ungdomsinitiativ", sen finns det för mindre barn också med olika teman. Det mesta är för barn men de har en del kurser för vuxna. Mest språk och sen vuxenkväll varje måndag som gör massa olika, men jag förstår inte det som står på lappen jag läste om det.


Här ett kort från "mitt" klassrum in mot hallen och där borta sitter en av mina kollegor. Site sådär bra kort kanske, men ni kan ju också se min nya skapelse, början till två ugglor!
----->

Med andra ord är det full rulle, snart i alla fall. Innan allt detta sätter igång (första veckan i oktober) har jag målat. Exempelvis denna fantastiska giraff och nu jobbar jag på två ugglor. Jag har försökt komma på lekar till biblioteket och så dricker vi en del kaffe. Kaffepaus har vi en del, när det kommer någon bekant på besök. Sen pluggar jag ganska mycket tjeckiska. Det är viktigast tycker jag, så det får gå före en del annat. Det uppskattas, speciellt eftersom det bara är en av fyra av mina arbetskollegor som förstår engelska. Det går verkligen framåt på den fronten, jag förstår inte så mycket men om jag måste kan jag säga en del i alla fall. Hade en hygglig konversation om syskon, hästar och språk med chefen idag. Man kan visa rätt mycket med händerna, men lite mer abstrakta var svårare. "Tävling" och "enkelt" fick vi inte riktigt fram. Men hon är trevlig, liksom rolig att lyssna på fast man inte förstår vad hon säger. Man känner sig lite knäpp. Fast det är ju inte så ovanligt hemma heller så… :)

Och slutligen, här är min fina giraff! (Det är meningen att man ska kasta boll och träffa i "magen" på den)---->

Inga kommentarer: