lördag 26 februari 2011

76 Har ni ”rohlik” i Sverige?

Gårdagen bestod av en två timmar lång skolpresentation, en engelsklektion för barn och en spansklektion för mina duktiga elever. Puh.

Igår förklarade jag allt om prinsessan, om kungen och ishotellet. Kanske överdriver jag lite. Berättar om hur "vi" vinterbadar, om midsommar och om hur mycket skog det är. Hur kallt det är på vintern, fast det gör det ju lite mer intressant, tänja lite lite på sanningen. Bara lite. Sen ställer barnen många frågor. Vad heter hon? Vad gör prinsessan? Vad har ni för hus i Sverige? Har du några syskon och vilken är din favoritfärg? Sportar du? Vilken är din favoritbok?

Igår fick jag dock en ny fråga: Har ni "Rohlik" i Sverige? Detta är något av ett fenomen, det eviga ätandet av Rohlik. Det är ett slags bröd, men man kallar det aldrig för bröd (Chleba) utan alltid "Rohlik". Det ser ut som en giffel, 2 dm lång och liksom ihoprullad, den är rund. Vitt vitt bröd. Det finns grövre varianter men de är inte så vanliga. De delar den aldrig utan man lägger smör/creme fraishe direkt på undersidan av den, sedan massa korv, skinka eller ost. Vissa plattar till den först, trycker ihop brödet för att göra det lite enklare att hantera. Det har också fått ersätta korvbrödet. Man köper det i påsar, folk kommer bärande med 15 stycken på en gång. Vet inte riktigt hur länge det kan vara gott, det blir ganska snart torrt, men de kostar bara 50 öre styck på vissa ställen, så det är ju inte så farligt…

Är man på fest ser man Rohlik, Lenka äter det på jobbet, på utflykter, till soppa, överallt har Rohliken invaderat Tejckien. Och jag får inte smaka! L

Nästa fråga jag fick var: Vad blir det om man skriver "till Linnea" på tjeckiska? Hur kan jag sätta dativ eller accusativ på ditt namn? Linneě eller Linneu? Det blev till slut "Pro Linneu". Och en annan kille ropade på mig: Linneo! Det är jag det. Linnečka Hagblomová, hur låter det?

1 kommentar:

mamma sa...

det låter oartigt. oartigt att ändra på en persons namn. dessutom ställer det till i bibliotekens alfabetiska ordning. :-)