tisdag 1 februari 2011

70 Swedish days


Jag har blivit svensklärare. En kille som kommer från Lanškroun skrev till mig och sa att han höll på att lära sig svenska och ville ha lite hjälp. I utbyte får jag tjeckiskalektioner! Vi kör språkutbyte, tamdem, och det var riktigt trevligt. Så länge jag får prata tjeckiska och lite svenska så är jag nöjd. Vi översatte en bit ur bloggen. Hade missat lite bokstäver, hehe, plus att ord som "peppvecka" inte kanske tillhör den viktigaste delen av ordförrådet. Så söndagen spenderades med språk, mat, språk och film. Sense and Sensability, tre timmar miniserie. Åh, vad romantisk.

Sen på måndagsmorgonen steg jag upp tidigt, åt min yoghurt och tog bussen till Bistřec. Där ligger det en låg- och mellanstadieskola och de skulle ha ett specialprojekt: "Švedský den". Ag var, inte helt förvånande, huvudperseonen. Svarade på massa frågor om allt mellan hur många invånare det finns i Sverige till hur gammal min pojkvän var. Pratade svenska traditioner och lärde dem räkna till fyra på svenska. De hade så mycket frågor, hela tiden! Hade så roligt, fast det var lite nervöst när jag insåg att jag skulle ha hand om en grupp alldeles ensam. Det var fem grupper, det var fem stationer (varav jag hade en) och varje station varade i 30 minuter. Ganska lagom, hann med det jag ville J

De andra stationerna bestod av det de känner till om Sverige. Kan ni gissa vad? Ni får gissa nu, så avslöjar jag det rätta svaret om några dagar… Den som gissar rätt vinner en tjeckisk inlagd gurka eller en rundtur i antingen Lanškroun eller Prag. Men ni måste gissa först!

1 kommentar:

Unknown sa...

ABBA, sprit, älgar och vikingar? :P