tisdag 14 december 2010

54 Sista dagarna

Jag misstänker att det är en trött person ni kommer få hem på fredag kväll. Inte andast på grund av de 14 timmarnas resa utan även sista veckan. Det är mycket som ska hinnas med, paket som ska slås in och delas ut, julkakor som ska ätas upp och lägenhet som ska julstädas. Det hjälper ju inte att jag har en tvättmaskin som ger mig dygnsura kläder och endast en liten tvättställning att ställa framför elementet. Tydligen gör jag av med för mycket gas till elemanten också, sa grannen idag. Ska försöka dra med på konsumtionen, men det är så fruktansvärt att stiga upp om rummet är kallt. Usch och fy.

Idag hadejag en sista engelskalektion, som kändes bra! Vi lyssnade på Bing Crosby och "white Christmas", pratade julord. Om jag bestämmer allt så gör de vad jag säger, måste ge dem lagom med tid och inse att de inte kommer ta några initiativ. Förutom en som var riktigt söt idag och hade tagit med sig en bok som jag tror han ville jag skulle se.

Igår hamnade jag i en Second hand-butik här i stan. Tog en promenad och hittade två nya butiker med kläder, som var ganska roliga och dessutom hur billiga som helst. Kanske bra att jag inte sett dem innan, trevligt att utforska ny mark såhär efter tre och en halv månad. Imorgon ska sista julklappen inhandlas, allt ska packas. Innan zumban såklart, efter hoppas jag få bjuda Lenka på en hejdå-öl och på torsdag blir det med Radka och hennes vänner. Julbal, ska bli roligt! De har en del baler (?) här nere och detta blir min första, har missat de tidigare och nu måste jag ju passa på! Tåget går ju inte förrän klockan 7 på morgonen på fredag. Eller?

Har haft min näst sista tjeckicka innan julen och dessutom bakat havreflarn och bytt recept med grannen. Snart dags att sova, hoppas min tvätt är torr tills imorgon kväll... 

Dagens tjeckiska
Ovesne vlocky - havregryn
maslo - smör
zavin - rulltårta
cukrovi - småkakor, godis

1 kommentar:

mamma sa...

ska jag ringa mobilen kl 5.30 på fredag morgon?