fredag 10 december 2010

51 Nu är det vanoce här i vårt hus!

Tiden rullar på, om en vecka lyfter mitt plan mot Köpenhamn och Sverige! Här händer det mycket nu precis innan jul, sista workshopsarna för mig är nästa vecka. Det är inte så många som kan komma nu, igår var det bara tre på spanskan. Folk har mycket prov och många är snuviga. Min förkylning har gått över dock och nu är jag pigg och glad igen! Har gjort min egen adventsljusstake, hängt upp stjärnor i taket och snöflingor på några dörrar och fönster. Dessutom har jag en liten adventskalender, ett reklampapper från ikea där jag kryssar för en ruta per dag. Finfint. Jag springer runt på stan och försöker hitta julklappar och har nog de flesta klara nu, ska bara hitta något till mina tjeckiska vänner, får se vad det blir. Igår hade vi julfest med jobbet, vi åt på restaurang och drack glögg, något som man kan beställa på alla restauranger och pubar här, året runt i princip. Dock utan maldel och russin. Kan inte riktigt föreställa mig att dricka det på KM hemma i Kalmar, men det är mysigt och gott! Vi (eller ok, de) pratade massa, jag försökte hänga med. Sa att vi har julgran i Sverige också och att jultomten kommer den 24 december med julklapparna. Att pappan i familjen går och köper tidningen och sen kommer tillbaka utklädd som tomte. Är det en svensk tradition månntro?

Igår hade Marta, min granne, födelsedag. Det är ganska viktiga grejer här, men tyvärr så visste jag inte om att hon hade födelsedag... Folk köper presenter till och med på namnsdagar så jag fick lite dåligt samvete. Fick veta det först på kvällen, så jag gick upp med en liten flaska julmust i morse istället och sa grattis i efterskott. Resulterade i kaffedrickande, det blev en riktigt trevlig pratstund på morgonkvisten. Får se vad de säger om julmusten (som jag köpte på ikea!).

Annars julstädar jag, i helgen blir det julbak och lunch hos Radkas familj innan två vänner kommer på besök. Allt ska förberedas inför lucia! Har hittat något som kan liknas vid ett lucianattlinne, ska baka havreflarn, nötkakor, knäck och chokladbollar. Det sistnämnda kanske inte är så juligt, men det är godis från Sverige i alla fall och allt är relativt enkelt att göra, hehe. Lussebullar är lite för avancerat för mig just nu. Litar inte alls på min ugn heller.

Kanske ska jag bjuda in Lenka på svenskt minijulbord med sill och köttbullar? Med potatis och brunsås? För att ta i med något riktigt svenskt och nu när jag köpt sill så måste jag ju bjuda någon på den. Dessutom lyssnar vi på tjeckisk julmusik på jobbet, för att riktigt få in julkänslan, måste dock säga att tjeckiska inte är så vackert när man sjunger det. Det är lite för hårt för min smak, lite för konstigt… tyvärr. Men det går an.

Slutligen har jag upptäckt att inlägg har försvunnit från min blogg. Mystiskt. Kanske är det CIA som är mig på spåren, men jag lovar att jag inte har något som helst samröre med Wikileaks!

Inga kommentarer: