onsdag 8 december 2010

49 Brno och IKEA!

(inlägget försvann innan, försöker igen...)
Det blev en långhelg denna veckan, delvis för att jag idag ska på julfirande med jobbet. Det är Mikolaus dag idag och det betyder att barnen ska göra snälla saker (tex sjunga en sång?) för djävulen, ängeln och Mikulaus som kommer och hälsar på. Jag har inte riktigt fått grepp om grejen… barnen får godis i alla fall och vi har lite aktivteter på ett av torgen. Jag ska kanske vara ängel :)


Helgen började i torsdags, gick lite spontant på bio. Gick dit tidigt (25 min innan…) för att vara säger på att få en biljett. Det var ju dagens skämt, för när jag kom frågade tanten i luckan om jag var ensam. Ja, sa jag och tittade mig runt i rummet. Det var bara jag där. Hon informerade om att det måste komma minst två till, annars blir det ingen film. Ok. Det kom som tur var tre personer till, så vi var totalt 4 personer i en ganska stor biosalong. Gött! Filmen var inte ens dubbad, den hade bara tjeckiska undertexter.

På fredagen tog jag och Lenka tåget klockan tio över sju på morgonen och åkte till Brno, shoppade hela dagen! Tog IKEA-bussen (som var gratis!) ut till IKEA, paradiset på jorden. Köpte lite grejer jag behövde, plus sill, julmust, pepparkakskola och ahlgrens bilar… Det var så kul att komma in, det kunde lika väl ha varit i Linköping varuhuset låg. Allt var likadant, förutom att de beskrev julmust som ”öl för barn” och det stod att det var ”Svenska köttbullar”. Det var skyltar med ”god jul” på svenska lite här och där också… alla namnen på svenska. Det var hemtrevligt på något sätt. Tyckte att kvinnan i kassan sa ”tjenare”, men det var nog bara inbillning. Det var spännande att se vilken mat de sålde. Glögg och julmust, massvis med pepparkakor och lingonsylt, sill, vaniljsås, gravlaxsås, älg-lasange, marabou och Göteborskex. Typisk svensk mat antar jag. Sen kunde man även köpa Paradisaskar, men inte Aladdinaskar, mystiskt nog. Försökte förklara grejen med dem för Lenka, hur man inte får börja på andra lagret… men jag vet inte riktigt om hon förstod humorn i det hela. Jag var lycklig i alla fall. Kanske bra att det inte ligger närmre… Men nu vet jag hur jag kan ta mig till IKEA i alla fall. Plus ett fantastiskt bra shoppingcentrum i Brno, bara 2 h bort. Jag gick till och med tillbaka igår (lördag alltså) och köpte mig ett par vinterskor. Lite snyggare än mina gamla kängor. Det ni!

Efter IKEA så gick vi runt lite på julmarknaden, det var många minusgrader plus att vi släpade runt på en enorm IKEA-kasse… men det var mysigt och vi tog en korv innan vi gick på Bio, Harry Potter 7! Bra, men inte så spännande kanske när man har läst boken 3 ggr. Dagen avslutades på en pub, men inte tillsammans med Lenka. Hon åkte hem och jag träffade två tyska volontärer som jag lärde känna i Prag förra helgen. De bor i Brno och jag tyckte jag kunde bjuda in mig och bo hos dem över natten. Gick utmärkt, hade mycket trevligt! De visade mig och sina andra två gäster (lite komplicerat att förklara allt, hehe) runt stan och vi var uppe I Brnos slott, så vacker utsikt. Snö och sol och 12 minusgrader. De hade ett kafé i slottet, med veranda, noterade jag, för framtida besök framåt våren. Ack ack. Sen mer shopping (vinterskor!!!) och hemfärd. Måste nämna att jag såg en buss med texten: ”GOD JUL från Sverige”. På svenska! Blir man fnissig då eller blir man fnissig? Kanske kan jag starta en liten svensk koloni i Brno? Jag och alla svenska jultomtar som gick runt och delade ut IKEA-reklam. Jösses Amalia. Börjar anpassa mig tillbaka, inför julen kanske?

2 kommentarer:

:-) kram mamma sa...

Nyní máme světla tady v našem domě,
Vánoce přijde, doufám, že fa-ra-la-la!
Děti v kruhu tančí kolem, tančí kolem.
Vánoční strom je tak zelený a sousedy v kabině,
Stojánky na vánoční stromky tak, zelené a sousedy v kabině.
Tra-la-la-la-la, tra-la-la-la-la, ra-la-la-la-la, la-la!

Pojď drahá, pojď, tanec kolem stromu,
doufám, fa-ra-la-la! Radost je velká, sestra a bratr,
sestra a bratr, otec, matka, všichni se zapojit do tanečních,
Tati, mami, všichni navštěvují taneční. Tra-la-la-la-la,
tra-la-la-la-la, ra-la-la-la-la, la-la!

Přijďte se projít,
hrudky v hojnosti, vánoční koza stáhnout, doufám, že fa-ra-la-la!
Stockfish a pudink, koláče tak sladká, tak sladký dort,
jsme si pak, když jsme unaveni tancem,
jsme si pak, když jsme se dostali unavený tanec.
Tra-la-la-la-la, tra-la-la-la-la, ra-la-la-la-la, la-la!
Lyssna
Läs fonetiskt
Ordbok - Visa detaljerad ordbok

kram mamma sa...

nu har 45 försvunnit....