lördag 11 december 2010

52 Osthyvel och julfika

Fortfarande snöar det! Tredje dagen i rad nu med konstant snöande. Nu har det dock skiftat lite med iskallt regn. Måste säga att snö är bättre.

Min sista vecka nu, fredagen gick i slow-motion. Jag var och handlade det mesta inför julbaket och sen gjorde jag knäck igår kväll. Inte det lättaste utan sirap men den andra satsen blev ganska bra! Lite sega i alla fall, den första blev mest som fudge, smuliga. Spännande att experimentera lite. Jag gjorde en lite påse till Radka och hennes familj idag. Vet inte om de gillade dem alltför mycket, men jag tänker att det är svårt att misslyckas alltför mycket med socker, grädde och nötter. Radkas familj hade bjudit in mig på lunch, inför julen och för att jag ju fyller år snart. Trevligt, god mat och de hade lite julgodis de också. Jag fick ett par fina örhängen och jag gav dem lite "knäck", en julmust och en osthyvel. Osthyveln var de riktigt imponerade av! Radka hade sett dem i Danmark när hon var där och hon var hur exalterad som helst nu när hon hade en egen! Tog fram ost och testade den, hela familjen! De visade en bok där det stod om svensk jul. Lucia och jultomten berättade den om, plus att vi åt rödkål och bruna bönor och lutfisk med vit sås och ärtor. Det stod att vi äter risgrynsgröt och så långt kunde jag ju gå med på det. Men sen urartade det lite, boken sa att på juldagsmorgonen åker vi runt i hästsläde och att vi älskar julklappspapper. Det finns tydligen över 22 000 (!) olika julklappspapper med svensk design. Alltid lär man sig något nytt.

Efter lunchen tittade vi på Askungen, den tjeckiska versionen. Romantiskt som tusan med ett lyckligt slut, precis som det ska vara.

Inga kommentarer: