onsdag 26 januari 2011

67 Österrike del 2

Har lite mer att berätta, men som jag inte kom på att skriva i förra inlägget. Skrev det klockan tre på natten, precis hemkommen. Men trots allt vaknade jag ganska utvilad vid 8 dagen efter!

Vi åkte inte bara skidor såklart! Andra dagen hyrde vi några kälkar, av äldre modell i trä. Vi var 8 i vår lilla grupp, och vi satt två på varje kälke. Jag åkte med Lenkas pappa. De andra var redan i tre par, antingen förlovade eller gifta. Vilken åktur det blev sen! Det var ingen liten pulkabecka det inte, utan en kanske 2 km lång bana genom skogen man åkte ner igenom. Det gällde att svänga, sätta i pjäxorna i marken brevid kälken, luta sig och så vidare. Klurigt, men Lenkas pappa var riktigt bra förare! Det gick snabbt, definitivt en bra idé! Kanske något för Sälen också :)

På vägen hem tittade vi på film, de satte igång en av de gamla sagorna, en som handlade om folk i en bergsby som lär sig åka skidor. Jag hade sett den förut, den är inte fantastisk, men helt ok. Det som är spännande är att den utspelar sig på 30-talet, och det är första gången folket i filmen ser ett par skidor. När jag frågade sa de att skidorna kom till Tjeckien i slutet av 1800-talet! Va?! Jag trodde det var en universell uppfinning, varför hade man inte skidor här? Det är ju minst lika mycket snö här som i Sverige. Där hade Gustav Vasa kunnat tjäna en rejäl hacka, export av skidor till centraleuropa!

Sen på kvällarna åkte vi till en simhall och duschade, för det fanns bara en dusch på pensionatet där vi bodde. Efter det blev det middag på pensionatet, jag kunde äta en del i alla fall. Sen satte vi oss på vårt rum och spelade spel och åt godis. Pratade massa såklart. Tror detta var en av de första gångerna jag faktiskt pratat tjeckiska i en konversation med flera människor där vi inte pratade om mig eller om Sverige. Framsteg! Har inte pratat speciellt mycket engelska i helgen, försökt hålla mig till tjeckiska. har dessutom fått bekräftat att jag pratat tjeckiska i sömnen! :)

Här är en bild fån en av kvällarna, speldags och så en på Råtta med utsikt. Fantastiska berg!



Vi spelade spel på det lilla lilla bordet... :)

Såklart var Råtta också med!

Inga kommentarer: