måndag 17 januari 2011

63 Upp och ner och förhoppningsvis lite framåt också

Helgen bjöd på oanat väder. Under lördagen kom det skurar men mellan dessa var det riktigt fint, chans till solglimtar! Under en av dessa bestämde jag mig för att ta en promenad. Tyckte att det lilla slottstornet på kullen var en bra destination, så jag gick dit. I lera, mulet väder och blåst. Lagom till att jag kom fram började det regna såklart. 4 kilometer hemmifrån. Hmpf. Jag satt på en liten picknickbänk med tak i 20 minuter tills ösregnet övergått till duggregn och kom hem ganska torrskodd i alla fall.

Söndagen var bättre! Snö och halka kändes ganska avlägset, jag tyckte nästan våren kommit redan! Jag såg till och med en kille som gick i bara t-tröja (något extremt kanske), men man behövde nästan inte jacka! Jag tog ännu en promenad, fast åt andra hållet, till en liten by som jag glömmer namnet på hela tiden, men Albrechtice kanske? Gick i tre timmar nästan, härligt! För att väga upp lördagens soffliggande. Jag har sett 5 filmer i helgen och varit lite uttråkad måste jag säga. Hm. Men nu sätter saker igång igen! Känns som att ena stunden är jag lite grinig och nästa sekund hur glad som helst. Lycka och hemlängtan varvas med koncentration. Har idag klippt och limmat ihop 4 snögubbar på skidor, till exempel. Det är typ 8 olika bitar som måste klippas ut och limmas ihop, har typ lagt 5 h effektivt arbete på att göra 12 stycken. Varför? För att dekorera fönstren på bottenvåningen! Det får jag betalt för, hehe. Kommer nog aldrig hända igen så jag försöker njuta av det. Men nu känns det som att jag kommer drömma om skidåkande snögubbar med färglada mössor och halsdukar.

Planen för kommande tiden:

Ti: Tvätta, packa, träffa Radka

On: Fixa med "Swedish day" jag ska ha i en skola om två veckor

To: Spanska, packa, spanska och sen iväg till Österrike på kvällen!

Fre-Sö: Skidåkning i vackra Österrike, jag och ett trettiotal tjecker! (men det finns en kille som snackar engelska, har de sagt. Hoppas han är trevlig :)

: Kommer hem på morgonen, sen vid 17 ska jag vara 4 timmar hemifrån igen, på "mid-term"-kurs med alla goa volontärer!

Må-Fre: Mid-term-kurs!

Fre-Sö: Förhoppningsvis ute på resande fot! Man måste ju passa på när man får resan betald av EU!

: Swedish Day på en låg och mellanstadieskola utanför L.A. (dvs Lanškroun)

Ti: Vila! Plus engelska... och ekorrhjulet snurrar åter igen igång.

Dagens tjeckiska fraser:

Spiš – heldre, troligen

Crvčci – Syrsor (uttalas: t-r-v-t-tj-t-s-i)

Raukousko - Österrike

Inga kommentarer: