torsdag 20 januari 2011

65 Upp upp upp och iväg!

Snart går bussen mot Österrike! De har berättat vart vi ska men jag minns inte riktigt. Ett stort berg. Nära till Salzburg och tre andra stora städer. Förhoppningsvis kan jag hitta en karta där, eller en skylt som talar om för mig vart jag befinner mig.

Väskan är packad, maten är lagad, håret är tvättat och mjukisbyxorna är på, allt inför 7h buss genom natten. Sen rakt ut i backen på morgonen, jag har frukost med mig att äta i bussen. Ska bli så spännande! Lenka har berättat en del för mig, så jag har lite koll. Har träffat några av de andra som ska med så jag tror det kommer bli en trevlig resa!

Dagen har varit bra dessutom! Drack te med Radka i morse, firade att hon blivit godkänd på ett stort prov i "syntax". Lät hemskt spännande, så hemskt att hon satt i fem dagar och pluggade utan att sticka näsan utanför dörren knappt. Ganska glad att jag inte pluggar just nu. Har blivit lite avskräckt, det verkar ganska hårt att plugga i Tjeckien. Ett annat exempel är de 50 böcker hon ska läsa till sitt prov i rysk kontemporär litteratur hon ska ha nästa vecka. Jag gillar att läsa, men det var lite mycket tyckte jag. Inga utdrag, utan 50 (ryska!) böcker. Jag trovs på jobbet J Idag hade vi fest! Ilonka, som tydligen heter Ilona egentligen (kom jag på nu!), hade födelsedag/namnsdag och hade dukat upp en hel liten buffe av kakor, nötter, chips, ost (men inga kex), frukt och kaffe och vin till det. Mumma! Det kom massa folk på besök, flera gamla medarbetare! Massa skvaller och prat om allt mellan skidresor och barnbarn. Det var inte enkelt att slita sig därifrån efter 3 h när jag var tvungen att ta lunch och gå till min tjeckiskalektion. Fast när jag kom tillbaka efter nästan två timmar satt de kvar. Bara gästerna som bytts ut något. Så det blev inte så mycket jobbat kanske.

Dock hade jag spanska igen! Det har varit lite skralt med folk, jag har haft bara 3 eller 4 personer de 3 senaste mötena, men nu var de alla 7! Fast det gäller att ha tungan rätt i min, för att då dit alla accenter och bokstäver rätt, spanskan har hamnat på fjärdeplats, efter engelska, tjeckiska och svenska. Men det är najs att ha lektionerna i alla fall, fast jag inte alltid känner för det innan. Men sen är jag alltid glad efter!

Men men. Tjipp och hoj! Kanske hinner jag skriva en rad nästa vecka. Kanske inte. För det bör ju av mot Přibyslav sisådär 10 timmar efter att jag kommer hem från skidresan. Så kan det gå.

Inga kommentarer: