tisdag 11 januari 2011

61 Gurka och stort huvud

Januaridagarna känns korta. Snön börjar försvinna, det är plusgrader och det fryser knappt på natten. Det är ganska grått. Jag är en del på jobbet men har fått mycket ledigt nu, lite trist men visst. Jag har inte så mycket att göra i alla fall, men allt rullar på.

Igår kväll var vi ute med jobbet! Min organisation har bytt namn, vi heter inte längre DDM Lanskroun, utan DDM Damian och jag tror det var det vi firade igår, med mat ute, vi drach kryddat vin och pratade massa! Inte jag kanske, men lite i alla fall. Försökte hänga med men måste erkänna att tankarna flög iväg på annat lite då och då. Fredagens bal, maskeraden i februari och dagens besök, Ilaria kommer hit ikväll en stund. Jag tror de skvallrade en hel del, om folk de känner och har sett. Att det bor en transa i Lanskroun nu, det är ett ganska stort samtalsämne. Har sett henne/honom några gånger på stan, kan inte vara lätt att bo i en sån liten stad, men jag är imponerad. Han/hon bor bara några hus bort från mig tror jag, det är en ganska stor händelse i en liten traditionell by på landsbygden.

Nu på förmiddagen har jag varit uppe hos grannarna och druckit kaffe. Vi pratade baler och sen massa historia. Innan andra världskriget bodde det mest tyskar här och det var en del av området Hitler tog först. De visade bilder på hur torget såg ut 1938, fyllt av Nazisternas flagga. Dock klarade sig Tjeckien ganska bra, utan för mycket bombningsräder, för den tjeckiska exilregeringen satt i London och de allierade gick med på att inte förstöra så mycket här. Det säger att det är därför Prag inte förstördes så mycket. Efter kriget sen så tvingades de flesta tyskar att flytta härifrån, och de som inte tvingades lämnade Tjeckien i alla fall. Inte så konstigt kanske, men det resulterade i massa tomma hus, brist på arbetskraft och folk från till exempel forna Jugoslavien flyttade hit. Det fylldes av folk igen alltså. Sen har de haft en stor fabrik, med 5000 anställda, dvs halva stan bokstavligt talat. När den privatiserades skapades flera små företag, de håller på med elektronik och sånt. Exakt vad de tillverkade fattade jag inte riktigt. Men jag vet att förr var den där grejen var stor förr och nu är den pytteliten.

Hur slutade besöket? Med fyra äpplen, ett huvud fyllt av nya ord (här säger de "stort huvud") och en burk inlagd gurka i famnen.

Dagens tjeckiska

Válka - Krig


Soudek – något elektriskt litet

Nastroj – mall, form

Petrklic - någon blomsort

Inga kommentarer: