lördag 15 januari 2011

62 Jaktbal

Igår var det dags för jaktbal i en liten närliggande by. De arrangerar en bal varje år, med liveband, lotteri, mat, dryck och dans. Jag var där med Lenka och hennes vänner, det var jag och tre par, men jag dansade en del i alla fall. Det serverades mat, jag åt hjort och ungspotatis, de åt klimp med vildsvin. Överallt i lokalen såg man uppstoppade illrar, grävlingsskinn, vildsvinshuvuden och lite annat smått och gott från djurriket. Det märktes att det var det lokala jaktlaget (?) som höll i balen, med andra ord. Många av herrarna hade gröna kostymer, jaktkläder med andra ord. Dessutom kunde man se alldeles för många korta slipsar och fina klänningar. Jag fick låna en klänning av Lenka, svart och glittrig


Vi kom redan vid 7, ganska tidigt, men vi åt lite, och satte oss ner och tog något att dricka medans alla andra droppade in. De hade ett lotteri och, allt enligt traditionen, köpte vi ett gäng lotter. Totalt en 25 stycken under kvällen tror jag, fast jag köpte bara två, nitlotter båda två… de andra hade dock mer tur än mig och fick fyra vinstlotter! Det bästa var väl de trettio äggen Iveta (Lenkas fästmans syster) fick släpa hem, hehe (bara två gick sönder). Dessutom kammade de hem två flaskor alkoholhaltiga drycker och en påse blandade bilgrejer. Högvinsten var dock vildsvinet som låg på golvet borta vid scenen, bredvid tre harar och några fasaner. Inte illa! Funderade lite på vad jag skulle gjort om jag vunnit en hare. Inte riktigt min grej.

Musiken var blandad, men tjeckiska hits var det gott om, alla sjöng med. Plus några ABBA-låtar, även de på tjeckiska såklart. Folk dansade pardans, men det var inte bara det. Det fanns folk i alla åldrar, men de flesta var i medelåldern. Inget stoppade dem från att dansa, jag var riktigt imponerad av vissa! Det var klänningar i alla stilar, alltifrån såna där bröstan nästan trillade ut, till de som hade byxor och snyggare tröja. Om man inte dansade kunde man roa sig genom att bara titta runt. Jag är speciellt fascinerad av bristen på stil hos viss mäns frisyrer. Det är inte ok att ha pottfrisyr och kombinera den med en lång hästsvans, jag är ledsen. En annan klassiker är de lite äldre män med högt hårfäste, kal fläck mitt på hjässan och axellångt hår. Jag tror det är tjeckiskt mode att ha kort hår och sedan en lång hårlock i nackan. Men jag dömer ingen.

Summan av kardemumman, det var en spännande kväll. Kändes som 70-tal, att gå på lokal (?) och dansa vals. Liveband som var riktigt bra, så blandat folk, mat och lotteri. Som att resa tillbaka i tiden. Bättre än min skolbal nästan, en helt annat stämning.

Så med risk för att låta lite klyschig, men det är inte mycket som går upp mot en riktig polka. På en riktig bal. Jag önskar H hade varit där med mig bara…

1 kommentar:

mamma sa...

Du dömer ingen! klart du inte gör!
kram mamma