fredag 3 juni 2011

101 Budapest - uppdatering!

Szia!
Nu sitter jag pá hostelet i Budapest, jag har precis vinkat farval till Lenka och jag ska ikvall ivag mot Balatonsjön for att imorgon bitti möta upp med mina vanner i Zagreb.

Budapest ar en fin stad, vi gar gátt igenom hela gamla stan, upp till slottet och ner igen, sprungit runt i ösregn förbi parlamentsbyggnaden och tittat pá turisprylar. Mina fötter gillade det inte, men det gjorde vi! Sen pa eftermiddagen begav vi oss ivag till en park dar de har varna bad... aaah, perfekt. Det fanns átminstonde 8 basanger, ute och inne, alla med varierande temperatur. Kallaste var 18 grader, dar doppade vi inte ens tárna... och den varmaste var 38 grader, dar höll vi inte ut langre an nadra minuter. 36 var precis lagom :)

Allt gar finfint, vi hittade bussen, har ákt Metro, den ar ganska spannande máste jag saga, och atit kebab tva ganger for det ar den enda nagorlunda billiga varma maten vi hittar. Lenka gillar inte kinamat, och den ser inte sá inbjudande ut har heller... sá vi körde pa kebab.

Allt kanns sa dyrt har, man betalar ju 1000 forint för en lunch. Det ar ungefar 4 euro. Eller 100 tjeckiska kronor. Lite mysko, men det ar ganska kul att en bit godis koster 79 for. :) Lite annorlunda. Sen i Koratien blir det nog tvartom.

Detta ar staden jag skulle bott i, för min EVS, i ett ár. Jag ar ganska glad att det inte blev, kanske hade jag haft massa kul, men Lanskroun ar nog mer min stil. Detta ar för stort och för bullrigt. I Lanskroun har vi ingen Metro inga trafikstockkningar. Och ings hus som ar sa fina som de ar har, sáklart.

Men om jag skulle valja mellan Prag och Budapest, dá ar Prag mitt sjalbklara av. Precis som Edd sa. :)
Vi ses om 18 dagar!

egy szép nap!

Inga kommentarer: