söndag 12 juni 2011

102 There and back again, a travellers tale by Linnea Hagblomová

10 dagar senare! Med vad ska man ens börja? Det har varit galet händelserikt, ni kan tänka er 4 tjejer med begränsad budget, alla har olika prioriteringar men vi tog alla väl hand om varandra. Ingen lämnades i sticket, inte med mening i alla fall. :)

Vi letade efter äventyr, och det fick vi.

 Bussar missades, biljetter köptes inte förrän i sista minuten men om det är något jag lärt mig så är det att allt ordnar sig om man bara lägger manken till och har kanske lite tur. Couchsurfing har varit vår räddning mer än en gång och under mina 9 nätter borta spenderades bara tre på vandrarhem!

Jag och Lenka i Budapest
Rutten blev till slut:
Brno - Tog tåget dit och sen bussen iväg mot:
Budapest - tre dagar med Lenka. Vi gick överallt, det är en enorm stad med många fina platser och trevliga människor. Träffade en gammal kompis som jag lärde känna i Mexiko och gjorde mitt bästa för att prata bara tjeckiska med Lenka och sen såklart lite ungerska! Jag såg många svenskar, kände igen dem på mils avstånd!
Balaton - Blev en natt i Balatonboglar, jag simmade i Baltonsjön och hamnade på en unersk födelsedagsfest. Använde alla mina 15 ungerska ord och det blev ev an de bästa kvälarna under resan.
Mirjami och Katrina i Zagreb
Zagreb - Kom fram lördag morgon och tjejerna var ett dygn sena. De kom först på söndagen, men jag bodde hos en annan volontär så länge. På söndagen träffade vi Påven, lyssnade på ungdomar och sjöng religiösa sånger och såg Zagrebs centrum, en sjö i närheten och lyssnade på 60-talsmusik på en bakgata där det hängde kristallkronor i träden.
Katrina och Mirjami på en alternativ pub
i Ljubljanas konstkvarter. 
 Ljubljana - är en liten men underbar stad, 300 000 invånare och Sloveniens största stad. Vi välkomnades av ösregn och klämde in oss i en pytteliten studentlägenhet, det var precis att vi fick plats att sova på golvet. Vi fick en dos av slott, torg och medelhavskänsla. Det är ju inte så långt från Italien.
Mirjami, Katrina och Ilaria, så glada
var vi när vi hittat
bra biljetter hem!

 Maribor - var sista stoppet. Det är Sloveniens näst största stad, med lite mer än 100 000 invånare. Mysig stad, med mycket historia och världens äldsta vinranka (vinplanta?). Hitler höll tal där 1941 och på ett hus kan man se en liten staty av honom iklädd pyjamas. Vi drack gott vin och vaknade vid fem för att hinna med tåget.

Vi åkte lite hit och dit i Wien innan vi hittade rätt busshållplats. Jag kan meddela att infocentralen på Wiens centralstation inte är att lita på när det gäller internationella bussar. Men vi var 4 tuffa bönor och vi klara biffen. Hem kom vi till slut.

Inga kommentarer: