fredag 6 maj 2011

96 Spontantitet och ř

Allt  blir inte alltid som tänkt. Ibalnd ändras planer, ofta skapas nya och det är inte alltid de går i lås.

Mitt stora projekt för veckan är lära mig uttala bokstaven ř. Ř. Det är en blandning av ett sj-ljud, närmare engelskans "s" i "pleasure" (skrivs här ž), och spanskans rullande rrr. Kan man båda betyder det absolut inte att man kan balnda dem. Jag kämpar och jag tror jag kan få till ett ganska tydligt Ř, om jag får liksom hoppa in på bokstaven från ett litet "e" eller så. Men att sedan kombinera Ř i ordet přijet (betyder anlända, komma) blir lite mer kmplicerat. Ännu värre när det är KŘ eller DŘ och jag låter som ett spottande ånglok varje gång jag ens försöker. Känner mig inte så ledig i språket om jag försöker uttala det. Men de säger att om jag bor här i 10 år kanske jag lär mig, men att jag försöker med Ř låter lite bättre än om jag kör på att bara uttala ett lite annorlunda ž. Känns som ett bra stöd.

Jag har fått ressjuka, är beroende och det känns som att jag måste se allt nu den sista månaden. Mycket planer, lite tid. Men imorgon blir det Bratislava i alla fall. Idén kom upp i tisdags, Ilaria bestämde sig för att hänga med mig. Ni som känner mig vet nog hur det gick till. ("Jag vill åka till Bratislava, funderar lite på det. Hänger du med?" ). Så så blev det. Inget napp på couchsurfing, så hostel bokades för 10 minuter sen. Lite tur såhär i hockeytider. Hur sagan slutar får ni höra en annan dag, för nu ska jag sova.

Sussa sött!

Inga kommentarer: