torsdag 19 augusti 2010

9 Trevliga dagar

Sommaren är nästan över nu, knappt något har regnat bort. Det blev massa jobb på slottet, en händelserik sommar kryddad av holländare, tyskar och massa vänner. Inte minst har H gjort allt så mycket mer fantastiskt. Alla fina vänner som bara finns, scouter som man lärt sig uppskatta. Nya vänner och så E som kom tillbaka och vi åt rabarberpaj.

Det är bara 18 dagar kvar till avresa och det börjar kännas i luften, folk pratar och man ser att snart pekar hela mitt jag mot tågstationen i Ceska Trebova. Och sedan mot Lanskroun.
Idag var det lunch med Kumulus, träffade min kontakperson och så E som skulle till Italien. Känns mer och mer stabilt, men samtidigt nervöst. Insåg idag på restaurangen hur klurigt det kommer bli att spendera året glutenfritt. Om de tvekar i Sverige, vad gör man då i Tjeckien?

Vad gör man de sista veckorna innan man åker? Pluggar tjeckiska, säger hejdå. Men det är inte första gången jag sagt hejdå och jag vet att de finns kvar sen när jag vill säga hej igen. Det är fantastiskt och det gör att allt blir så mycket enklare.

Dagens tjeckiska
ctvrtek - torsdag
pratel - vän
Kolik to stoji? - vad kostar det?

1 kommentar:

Elin sa...

Fan vad coolt det är ju typ samma!
Bulgariska:

Chetvertek - torsdag
Priyatel - vän
Kolko strova? - Vad kostar det

Inte så himla långt ifrån iaf =)

Linnea allt det här är på spanska! Hur ska man kunna posta kommentarer då?