lördag 17 april 2010

3 En helt ny(gammal) värld

Har varit på scouthajk i helgen. Miniorer, 8 stycken 8 år gamla killar. Alla med sina små egenheter. Vi har lagats mat (först gången en kille stekte något) vi har poppat popcorn över öppen eld och ungarna tryckte konstant i sig godis och läsk. De somnade någon gång vid halv ett, fast de "gick och lade sig" vid halv 10.

Allt var precis som det ska vara.

Jag insåg vad den där scoutgården faktiskt betyder. Jag har spenderat otaliga timmar där, en kväll i veckan sedan tvåan i lågstadiet. Det är inte mycket som har förandrats sen dess egentligen. Besticken ligger fortfarande i en enda röra, nästan samma ledare på mötena och väggarna har samma furupanel. Men det är något speciellt med huset. En magi. När man kommer in där blir det som en helt ny värld där man blir en annan person, man gör andra saker och allt är kanske lite enklare. Jag insåg det idag när vi stod utomhus klockan 8 på morgonen och lagade varm choklad. Jag känner mig så hemma där.

Jag har lärt mig så mycket i och runt det där huset, det har tagit mig till andra sidan jordklotet och där har jag funnit en annan del av mig själv som inte kom fram annars. Scouterna har verkligen hjälpt mig att bli den jag är.

Kanske kan jag hjälpa de där 8-åringarna att känna samma magi en dag.

Inga kommentarer: