måndag 31 januari 2011

69 Studentbal och Salanderová

Min plan var egentligen att resa någonstans under helgen, ta tillfället i akt när jag ändå inte var hemma, men då blev det inte. Jag styrde min kos mot Lanškroun återigen. De hade helg för barn på jobbet men jag skippade när jag fick ett högst brådskande sms från Radka där hon fastslog att vi skulle på bal istället. Visst, varför inte tänkte jag och så blev det.


Det var studentbal, redan i januari av någon anledning, och det var lite speciellt. De hade uppträdanden, lärare, elever och föräldrar höll lite tal. Vis ett tillfälle fick de stora band, liknande de ”Miss Universum” och så har, och på det stod det ”student 2011”. De kallades upp i par och gick sedan genom rummet medans folk kastade mynt på dem. Det blev ganska mycket mynt till slut, de pengarna gick till efterfesten. Första dansen var föräldrarnas, så pojkarna dansade med sina mammor och flickorna med sina pappor. Ganska fint måste jag säga. Sedan var det pardans, uppträdanden hela kvällen (det startade vid 7 så…) och runt 12 så tog studenterna av sig bandet och dansade till en ganska smörig låt och stampade på sina band, slängde upp dem i luften och så. Mystisk tradition, men så var det.

Många av Radkas vänner var där, jag snackade en hel del tjeckiska och försökte hålla igång samtalen, men det är förbaskat svårt med musik i bakgrunden och folk som systematiskt vägrar att prata långsamt. Hände en del under kvällen också, även i Tjeckien har folk trubbel med kärlek eller inte kärlek. Summan av kardemumman: trevlig kväll som slutade bättre än den började.

Dagen efter hamnade jag uppe hos grannarna, fika som blev lunch till slut. Fick mitt horoskop läst och så diskuterade vi deckare, Jerda hade läst ”Män som hatar kvinnor” och gillat den. Personligen har jag svårt för att acceptera att boken här händlar om ”Lisbeth Salanderová”.

Dagens tjeckiska
Proč ne - varför inte
balit - Packa
Ředkev - Rättika (rotfrukt)

Inga kommentarer: