torsdag 2 december 2010

47 Sníh och småstadsprat

Jag ser det snöar! Nu har vi nästan den decimeter snö, det snöade hela dagen igår, små små flingor som singlade ner konstant. Inte så mycket blåst så man kunde faktiskt vara ute och lyssna på hur tyst det blir med snö överallt. Dock spenderade jag större delen av dagen inne, hemma och på jobbet. Är fortfarande lite hes och lite förkyld så jag satsar p att bli frisk innan helgen. Planen är att åka till Brno med Lenka, shoppa och titta på Harry Potter. Den filmen går här också men jag är ganska säker på att den är dubbad här och jag tror den är bättre med undertexter istället... Jag var inbjuden till en julfest i Olomouc ikväll, hos Radka, men jag misstänker att jag komemr stanan hemma. Två timmar tåg mellan 7 och 9 på kvällen (efter spanskan) är inte en specieltl bra ide. Vill inte fastna någonstans över natten... Illa. Tågen är försenade här också av snön.

Hemma har jag lagat ärtsoppa igen och risotto. På jobbet målar jag djävlar för söndagens lekar på stan, när Mikulaous ("tomten"), en ängel och djävulen kommer. Jag tror jag kommer få äran att klä ut mig till ängel... Ska bli roligt! Vi förbereder lekar och om barnen är snälla får de godis.

Ett annat fenomen jag upptäckt är att jag har blivit lite av en lokalkändis. Flera gånger har det hänt att folk kommit fram och frågat Lenka något när jag var med, och jag har bört "Svedka" (svenska) och "dobrovolnice" (volontär) nämnas.  Så uppenbarligen frågar de om mig, de känner någon som är i min egnelska-klass eller har läst i lokaltidningen om mig, översätter Lenka till mig efter. Ingen vågar prata med mig dock, de är rädda för engelskan som de inte förstår. Nästa gång får jag gå fram och presentera mig, visa att jag faktiskt kan snacka lite tjeckiska och förstår en del... Hm. Det kanske blir såhär i småstäder, det är ganska trevligt. På puben för några veckor sen fick jag en reklampryl... speciellt till "svenskan", haha. Önskar bara de vågade prata med mig!

Dagens tjeckiska
Sníh - snö
Vanocní sunka - julskinka
stomecek - julgran
Advent - advent (!)

Inga kommentarer: