måndag 2 maj 2011

95 Häxbränning, utflykt och tillbaka till jobbet

Wien var underbart. Jag åkte ensam, genom Couchsurfing hittade jag en värd som jag bodde hos, en tjej som också bott i Spanien och pratade spanska, så det blev språket för helgen. Vi susade genom Wien på cykel, såg nationalbiblioteket, nationalmuseet och Palmhuset (?) utifrån. Vi var inne i Stefansdomen och sen åkte vi ut till en ekologisk restaurang i utkanten av centrum. Hon bjöd in mig till sin pojkväns takterass med utsikt över hela staden och på kvällen satt vi hos hennes vänne roch drack vin. De pratade grymt bra engelska allihopa och flera av dem pratade spanska också, en sån tillfällighet! Jag trivdes som fisken i vattnet. Konstigt hur bra vän man kan bli med någon efter bara 24 timmar tillsammans.

Är nu dessutom ganska uppdaterad om Österrike. Ett land jag inte visste något om alls innan. Förutom Saltzburg och Sound of Music då såklart.

Sen hem med tåg, bara 4 timmar och sen var jag hemma i min lägenhet igen. Men inte en stunds vila blev det, jag cyklade igäg i ösregnet till Lenkas by, 10 min på cykel, och där satt de och tittade på hockey och åt grillad makrill. Mumma! Det var sista april och här bränner man häxor, och mycket riktigt hade de en häxdocka som de brände upp. :) Förutom den lilla detaljen att Sverige förlorde mot Norge för första gången på 60 år så var kvällen hellyckad :)

Men nu är jag tillbaka på jobbet. Sista månaden med spanska och engelskakurser, om två månader är det slut. Och jag som inte ens köpt biljetter hem. :)

Helgens tjeckiska
häxa - čardodejnice
fördom - předsudek
glödlampa - žarovka

Inga kommentarer: