söndag 3 april 2011

87 Överlevnad och ett halvt kilo kött

Överlevnadshalj med scouterna stod på schemat för helgen. Mirjami (volontär från Finland) hängde med mig när jag blev inbjuden till hajk med stand poljscouter, seniorer (mellan 15 och 18 år gamla). Ingen mat fick tas med och väskorna genomsöktes ganska brutalt i början av resan. Vi gick och gick, mat var dte ständiga temat. Hade tävlingar längs vägen och de som förlorade (mestadels det andra laget, hehe) fick bära den tunga påsen som vi hade med oss. Innehållet var hemligt...

Längs med vägen hittade vi en påse kött (den vi hade burit med oss, vilken överraskning!) och ledarna sa att det var dagens föda... så vi fick var och en ett halvt kilo kött att grilla och äta upp. Ingenting till. Mirjami, som är vegetarian, fick också en påse kött, men hon var inte så förtjust som de 5 killarna var. De gjorde upp eld och vi satt där och grillade i alla fall två timmar tror jag. Dessutom var de hungriga när vi fortsatte vår resa...

Vi försökte gå raka vägen, vilket resulterade i något smo kan liknas vid bersbestigning. Vi klättrade/gick uppför backar jag inte skulle velat åka skidor nerför... tog oss igenom rör granskog, vackra bokskogar och över fält. Det känns i benen nu efter, det kan jag lova....

Vi kom under lördag eftermiddasg fram till en stuga och vi var tvugna att leta upp potatisen de hade gömt för oss, hitta tre frysta kycklingar och verkligen förtjäna vår frukost. De hade många bra lekar på lager, utan några speciella hjälpmedel. Man behöver inget mer än en tennisboll, en skog och 6 scouter för att ha kul! Alla var med på noterna, köpte reglerna och allt funkade!

Jag har insett hur enkelt det kan vara. Hur enkelt men kan göra det. Scouting behöver inte betyda att man planerar en hajk i tre månader, det räcker med en bra ide, trevliga människor och 7,5 kilo kött i en påse. Sen gäller det att göra det bästa av situationen. Att det hela avslutades med nutellamackor i solsken och sommarvärme, det var bara ett stort plus i kanten.

Dessutom, om ni vill se lite foton från ett skolbesök jag gjorde för ett tag sen kan ni titta här, under švedský projekt. Det var min dag i den lilla skolan :) jag hoppas att bilderna fungerar....

Helgens tjeckiska:
Sekera - yxa
šiška - kotte
oheň - eld

Inga kommentarer: